W spotkaniu udział wzięli:
Dorota Więch, Katarzyna Marzec, Beata Żochowska, Jolanta Deptuła, Barbara Walecka, Hanna Nowicka, Anna Berta, Wojciech Kusi, Wanda Lisiecka, Cezary Wnuk, Halina Grzelak, Krzysztof Dobrzyniecki, Irena Kielak, Grażyna Biedrzycka
W ramach prac nad „Programem edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju dla gminy Radzymin” uszczegółowiono cele edukacyjne adresatów i działania w poszczególnych obszarach:
Obszary chronione, ekosystemy formy ochrony przyrody
Rozwój turystyki zrównoważonej
Cele edukacyjne:
• Rozbudzenie świadomości i wrażliwości ekologicznej społeczeństwa poprzez rozwój turystyki zrównoważonej.
• Poznanie walorów przyrodniczych i kulturowych regionu (obszary chronione, ekosystemy, pomniki przyrody)
• Możliwości działań mających na celu zachowanie istniejących elementów środowiska.
Adresaci:
• Dzieci, młodzież, dorośli, rodziny, mieszkańcy.
• Przedsiębiorcy, instytucje.
• Szkoły.
• Samorząd lokalny
• Kościół i organizacje pozarządowe.
Działania:
• Organizacja tematycznych „ogrodów” i szlaków turystycznych, ścieżek tematycznych
• Umieszczanie na szlakach turystycznych tablic opisujących ekosystemy, florę i faunę, gatunki chronione, rzadkie i zagrożone, obszary chronione, pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej, obiekty historyczne i kulturowe.
• Stworzenie lokalnej struktury dla organizacji i zarządzania w zakresie rozwoju zrównoważonej turystyki (Ekoforum)
• Zaprojektowanie i rozwinięcie struktury informacji turystycznej
• Rozwój bazy gastronomicznej (kuchnia regionalna) i noclegowej na obszarze chronionym
• Pozyskanie środków finansowych na stworzenie warunków do rozwoju turystyki (wytyczanie ścieżek pieszych, rowerowych, wodnych, budowa wiat, tablice informacyjne, kosze na śmieci, wypożyczalnie rowerów, kajaków, sprzęt wodny)
Rolnictwo – wpływ rolnictwa na środowisko, propagowanie rolnictwa ekologicznego
Cele edukacyjne:
1. Podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie:
- możliwości negatywnego i pozytywnego oddziaływania rolnictwa na środowisko
naturalne,
- korzyści płynących z rozwoju rolnictwa w tym ekologicznego
- możliwości zbytu (promocja) wyprodukowanej żywności w regionie
Adresaci:
1. Rolnicy
2. Handlowcy
3. Konsumenci
4. Uczniowie
5. Władze samorządowe
6. Grupy producenckie
Działania:
1. Pikniki (promocja zdrowej żywności)
2. Konkursy plastyczne, tematyczne (szkoły)
3. wycieczki do gospodarstw (ekologiczne, agroturystyczne i tradycyjne)
4. wykorzystanie autorytetów
5. Targi zdrowej żywności (rolnicy)
6. Artykuły, książki, multimedia, ulotki
7. Warsztaty, pokazy rękodzieła z naturalnych materiałów.
8. Seminaria
Gospodarka odpadami: segregacja odpadów, recykling, gospodarność
Cele edukacyjne:
Podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa w zakresie:
- wpływu segregacji odpadów na możliwość efektywnego wykorzystania
surowców wtórnych, a tym samym ochronę zasobów przyrody,
- wpływu segregacji na zmniejszenie ilości odpadów deponowanych
na składowiskach, a tym samym na ograniczenie miejsc ich składowania,
- świadomej konsumpcji (ode mnie jako od konsumenta zależy jakie towary
kupuję i jakie odpady wytwarzam).
Adresaci:
• Przedszkolaki i uczniowie szkół wszystkich szczebli, studenci.
• Nauczyciele
• Gospodarstwa domowe
• Przedsiębiorcy
• Samorząd
Działania:
• Autorskie- szkolne programy edukacyjne
• Ogólnodostępne pojemniki/worki do segregacji
• Pikniki ekologiczne połączone ze sprzątaniem okolicy
• Konkursy plastyczne – nie tylko szkolne
• Wystawy uliczne / prezentacja dobrych praktyk
• Wizyty studyjne
• Konsultacje
Gospodarka wodna:
czystość wód, zagrożenie powodziowe, oszczędzanie wody, oczyszczalnie ścieków.
Cele edukacyjne:
• Rozbudzenie w społeczeństwie współodpowiedzialności za stan - jakość wody. Woda jest naszym wspólnym dobrem i to od nas i oszczędnego gospodarowania nią zależy czy tego dobra będzie coraz mniej.
• Uświadamianie społeczeństwa w zakresie:
- jakie znaczenie ma jakość wody dla innych elementów środowiska i
człowieka oraz jak jakość wody może wpływać na zdrowie człowieka.
- znaczeniu urządzeń wodnych i ich właściwego utrzymywania dla ochrony
przed powodzią - niewłaściwa konserwacja lub jej brak prowadzi w efekcie
do podtopień i powodzi.
Adresaci:
• Rolnicy
• Zakłady pracy
• Właściciele nieruchomości, przez które przechodzą systemy melioracyjne i odwodnieniowe.
• Ogół społeczeństwa ( dzieci młodzież dorośli)
• Turyści
Działania:
• Wykorzystanie autorytetów
o Prezentacja sprawdzonych sposobów oczyszczania ścieków dostosowanych do lokalnych warunków,
o Strażacy, melioranci – omawianie skutków nieprawidłowego utrzymania systemów melioracyjnych i przeciwpowodziowych, zasypywanie rowów i podwyższanie terenu, brak konserwacji.
• Spotkania
• Prelekcje
• Seminaria
• Ulotki
• Konkursy – np. wizja świata gdy wyczerpią się zasoby wody pitnej
• Pikniki tematyczne (z lub bez konkursów) – podejmowanie trudnych tematów z udziałem ekspertów
• Promocje dla pomysłów jak oszczędzać wodę i utrzymać jej czystość
Troska o krajobraz i ład przestrzenny
Energetyka, możliwości rozwoju energetyki odnawialnej, oszczędzanie energii. Urbanizacja i przemysł – rozwój miast i zakładów przemysłowych
1. Ochrona walorów przyrodniczych i krajobrazowych w promowaniu przestrzennym:
1. Ustalenia w studium
2. Ustalenia w miejscowych planach zagospodarowania
- Właściciele gruntów
- Inwestorzy
3. Pozostawienie w planach miejscowych – obszarów cennych przyrodniczo jako terenów chronionych
4. Stymulowanie rozwoju społeczno gospodarczych z uwzględnieniem wartości przyrodniczych i względów społecznych (unikanie konfliktów lokalizacyjnych)
5. Zakaz inwestycji mających negatywny wpływ na środowisko naturalne
- Debaty publiczne
- Konsultacje społeczne
- Ekoforum
2. Niwelowanie szkodliwej działalności przemysłowej poprzez promowanie nowoczesnych technologii.
• Promowanie, wspieranie i rozwój energetyki odnawialnej oraz technologii energooszczędnych
- Inwestorzy
- Mieszkańcy
- Gmina – administracja samorządowa
• Wykorzystanie dostępnych funduszy krajowych i zagranicznych
Ocena i przeciwdziałanie dalszej degradacji środowiska
Transport propagowanie zrównoważonych form transportu
Cele edukacyjne:
1. Rozbudzenie świadomości społecznej dotyczącej relacji środowisko- rozwój gminy.
2. Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności za rozwój gminy i stan środowiska w którym żyjemy.
3. Wpływ mieszkańców na podejmowane przez samorząd decyzje dotyczące rozwoju gminy
Adresaci:
1. Mieszkańcy gminy:
- Dzieci
- Młodzież
- Dorośli
2. Przedsiębiorcy
3. Samorząd
4. Organizacje pozarządowe
Działania:
1. Galerie uliczne (grafitti)
• Co jest dzisiaj
• Marzenia – jak widzimy nasze jutro- marzenia?
2. Pikniki (happeningi)
3. Wycieczki, wizyt studyjne, szkolenia
4. Plakaty, ulotki, informacje, materiały oraz raporty dotyczące stanu środowiska.
5. Konkursy:
• Zagospodarowanie terenów zdegradowanych w celu uzyskania przez nie atrakcyjności
• Wpływ na właściwe zagospodarowanie terenów znajdujących się w strefie oddziaływania obiektów uciążliwych.
• Akcja na terenie gminy: „Zamieniam samochód na rower lub transport miejski”
6. Seminaria poświęcone przeciwdziałaniu degradacji środowiska
7. Konsultacje społeczne przed podejmowaniem decyzji dotyczących rozwoju gminy.
8. Nagroda dla przedsiębiorcy i honorowy tytuł
Sporządziła:
Irena Kielak