Pragnę poinformować, iż trwają prace nad projektem „Programu edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Gminy Radzymin”, realizowanego metodą partycypacyjną w ramach projektu „Decydujmy Razem”.
Spotkania Grupy zadaniowej odbyły się w dniach 6, 14 i 20 lutego 2012r. Na bieżąco odbywają się również spotkania robocze w Urzędzie (głównie poprzez zgłaszania uwag i propozycji przez pojedyncze osoby zaangażowane / zainteresowane przedmiotowym projektem).
Głównym tematem ww. spotkań była dyskusja nad określeniem zakresu programu oraz sprecyzowania mechanizmów wspierania edukacji ekologicznej na terenie naszej gminy. Uczestniczący w spotkaniach członkowie grupy roboczej wyrazili pogląd, że podstawowym warunkiem realizacji programu jest zaakceptowanie przez społeczność lokalną ( gminną) zawartego w nim przesłania oraz jego głównych celów. W toku prac zdefiniowano m.in. instrumenty realizacji programu – instrumenty społeczne, edukacyjne i promocyjne.
W trakcie spotkań poświęcono również sporo uwagi generalnym barierom współpracy publiczno-pozarządowej, do których po stronie samorządowej, należy zaliczyć: przewagę w sferze ekologicznej działań doraźnych nad profilaktyką i prewencją, brak dobrej praktyki i sprawdzonych mechanizmów ułatwiających dostęp do udziału w społecznym dialogu na temat kwestii leżących w obszarze zainteresowań i interesów partnerów społecznych, „szum informacyjny” wynikający z braku wiedzy o danym partnerze społecznym, np. jego potencjale (zasobach) ludzkim, organizacyjnym, rzeczowym itp.
W toku prac wypracowano następujące stanowiska / opinie w zakresie realizacji programu:
1.ideę partnerstwa (międzysektorowego) należy rozpatrywać w kategoriach: współudział → współdecydowanie → współodpowiedzialność.
2.przedsięwzięcia w zakresie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju wymagają działań kompleksowych i zintegrowanych.
3.w programie szczególną uwagę należy zwrócić na tzw. efekt synergii. To znaczy:
samorząd gminny, organizacje pozarządowe i gospodarcze, podejmując przedsięwzięcia partnerskie w obszarze edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, wnoszą swój wkład i uzyskują korzyści, których nie uzyskałyby podejmując działania samodzielnie.
W toku prac zdefiniowano dla Gminy Radzymin m.in. następujące grupy znaczących aspektów środowiskowych:
1. wytwarzanie i segregacja odpadów komunalnych,
2. zagospodarowanie odpadów niebezpiecznych zawartych w odpadach komunalnych,
3. zanieczyszczenie powietrza ( problem niskiej emisji),
4. zanieczyszczenie wody i gleby,
5. upowszechnienie idei zrównoważonego rozwoju, w tym promocja działań na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji.
Podkreślono również konieczność, w trakcie realizacji planowanych, w ramach Programu różnorodnych przedsięwzięć i zadań, prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem i innymi zainteresowanymi stronami oraz dostarczania mieszkańcom gminy i innym interesariuszom bieżących informacji o efektach działalności środowiskowej.
Dzięki „Programowi edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Gminy Radzymin” wszyscy mieszkańcy gminy będą mogli go pełniej realizować. W takcie spotkania wypracowano następujące tezy:
• Aktualnie koniecznością jest ustawiczna edukacja ekologiczna, której naczelnym zadaniem ma być dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat środowiska.
• Pilną potrzebą staje się kształtowanie w społeczeństwie postaw i zachowań w stosunku do środowiska takich, które ułatwiłyby ograniczenie negatywnych konsekwencji środowiskowych, wynikających z wszechstronnej aktywności ludzi.
• Edukacja, będąca jednym z podstawowych praw człowieka, jest warunkiem wstępnym osiągnięcia zrównoważonego rozwoju oraz istotnym narzędziem właściwego zarządzania oraz podejmowania uzasadnionych decyzji.
• Edukacja ekologiczna kształtuje i wzmacnia zdolności oceny rzeczywistości i podejmowania decyzji na rzecz zrównoważonego rozwoju poszczególnych osób, grup, społeczności lokalnych i organizacji. Wpływając na zmianę sposobu myślenia, umożliwia ludziom tworzenie bezpieczniejszego, zdrowszego i lepiej prosperującego świata, podnosząc tym samym jakość życia.
• Edukacja dla zrównoważonego rozwoju rozwija świadomość ekologiczną pojedynczych osób i społeczności lokalnych. Zapewnia wgląd w kwestie globalnych, regionalnych, krajowych i lokalnych problemów związanych ze środowiskiem, nie skupiając się wyłącznie na wpływie na środowisko, ale również na następstwach gospodarczych i społecznych, odnosząc się zarówno do środowiska naturalnego, jak i zmienionego przez człowieka.
• Zamierzeniem opracowywanego programu jest więc długofalowe oddziaływanie na społeczeństwo, nauczanie podstaw ekologicznie zrównoważonego użytkowania środowiska i sposobów jego ochrony, szczególnie na dzieci o młodzież w szkołach, a jego głównym celem jest przygotowanie i realizacja działań na rzecz: poszerzania wiedzy o ochronie przyrody na terenie naszej gminy, kształtowania postaw i świadomości ekologicznej społeczeństwa, propagowania aktywnej edukacji ekologicznej, wspierania lokalnych inicjatyw służących ochronie środowiska, wpajania postaw związanych z segregacją odpadów, czystością wód, szacunkiem do zwierząt. a także kształtowanie nawyków kultury ekologicznej oraz poczucia moralnej i obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę dóbr środowiska naturalnego i przyrodniczego.
• Edukacja ekologiczna prowadzona będzie poprzez artykuły w prasie lokalnej i stronie internetowej gminy, ulotki, konferencje, projekty, szkolenia, prelekcje warsztaty i konkursy, w szczególności kierowane do dzieci i młodzieży. Będą realizowane różnego typu przedsięwzięcia związane tematycznie z ochroną środowiska we współpracy z Radnymi Rady Miejskiej w Radzyminie, jednostkami pomocniczymi i organizacyjnymi gminy (głównie ze szkołami), Nadleśnictwem Drewnica oraz z organizacjami pozarządowymi.
• Podstawowym zadaniem programu jest promocja edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Gminy Radzymin poprzez nauczanie formalne, nieformalne i pozaformalne, a także wzmocnienie współpracy w tym zakresie na wszystkich szczeblach i środowiskach na terenie Gminy.
• Samorząd Gminy Radzymin będzie wspierać edukację środowiskową, ponieważ zorientowani mieszkańcy i świadomi konsumenci są niezbędnym warunkiem, aby poprzez ich wybory i działania sukcesywnie realizować ideę zrównoważonego rozwoju.
• Edukacja ekologiczna (środowiskowa) musi się odnosić do coraz szerszego zakresu dziedzin związanych ze zrównoważonym rozwojem naszej gminy, powinna wskazywać również na różne składniki rozwoju i zapewniać zintegrowane podejście do problemu.
• Efekty ekologiczne i społeczne realizacji Programu to przede wszystkim:
- podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców i promocja proekologicznych postaw na terenie Gminy Radzymin;
- upowszechnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska a człowiekiem i jego działalnością;
- podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i w zakresie indywidualnych nawyków w codziennym życiu;
- przestrzeganie zasad ładu i porządku w miejscach publicznych;
- dostrzeganie i uświadamianie jak największej liczbie mieszkańców zagrożeń dla współczesnej cywilizacji wynikających z nieracjonalnego korzystania z naturalnych zasobów środowiska;
- podejmowanie racjonalnych działań służących poprawie stanu środowiska naturalnego i istniejącego potencjału przyrodniczego;
- upowszechnianie wiedzy na temat gospodarki odpadami komunalnymi, w tym właściwego postępowania z odpadami niebezpiecznymi znajdującymi się w strumieniu odpadów bytowych człowieka.
Zaangażowani w prace nad Programem Członkowie Zespołu wyrazili nadzieję, iż wyniesiona praktyczna wiedza z niniejszego Programu będzie sukcesywnie przenoszona do gospodarstw domowych i prywatnego życia mieszkańców naszej gminy. A realizacja zawartych w nim celów i wspólnych akcji pozwolą na upowszechnienie, popularyzację i promocję codziennych zachowań oraz działań sprzyjających ochronie środowiska i zrównoważonemu rozwojowi.
Opr. Halina Grzelak
tel. do kontaktu: 0-22 786 62 92 wew.125,
kom.600 933 916, e- mail: hgrzelak@radzymin.pl