na 2016 rok

RADZYMIŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI NA ROK 2016  

Szanowni Mieszkańcy,
w ramach akcji informacyjno- edukacyjnej zapraszam Państwa do zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat budżetu obywatelskiego i jego pierwszej edycji w gminie Radzymin.
Budżet obywatelski jest mechanizmem partycypacyjnym - efektywnym narzędziem umożliwiającym mieszkańcom faktycznie współdecydowanie o wydatkach części środków z budżetu gminy. Dzięki tej inicjatywie lokalna społeczność ma możliwość aktywnego uczestnictwa w rozwoju swojej małej Ojczyzny, kształtowania przestrzeni publicznej i bezpośredniego wpływu na poprawę jakości życia. To szczególna forma dialogu społecznego.
Zasadniczym celem stosowania Budżetu obywatelskiego jest włączenie mieszkańców w procesy zarządzania gminą oraz uwzględnienie w nich elementu efektywnego wydatkowania wspólnych środków publicznych oraz budowania więzi w lokalnej społeczności. Budżet obywatelski to możliwość współdecydowania mieszkańców o wydatkach publicznych poprzez zgłaszanie swoich projektów, a następnie wybór tych, które w największym stopniu odzwierciedlają ich potrzeby.

Mieszkańcy naszej gminy chcą być włączani w te dziedziny życia, które mają dla nich znaczenie. Mają wiele cennych pomysłów na działania i chcą w większym stopniu decydować o miejscu swojego zamieszkania. Swoje spostrzeżenia przekazują mnie, radnym i pracownikom urzędu różnymi kanałami. W polityce rozwoju lokalnego chcę więc, w coraz większym stopniu, uwzględniać głos mieszkańców - bo to oni wiedzą najlepiej czego im potrzeba.
Radzymiński Budżet Obywatelski na rok 2016 będzie realizowany w oparciu o podstawowe zasady konsultacji społecznych, takie jak: dobra wiara, powszechność, przejrzystość, przewidywalność i poszanowanie interesu ogólnego.
Jestem głęboko przekonany, że realne procesy dialogu obywatelskiego oraz partycypacji publicznej powinny być stałym elementem zarządzania naszym miastem i gminą. Pragnę więc zaangażować bezpośrednio jak najwięcej osób w ten proces i tym samym podnieść efektywność realizacji zadań publicznych.
Na naszej stronie internetowej www.radzymin.pl i facebooku www.Facebook.com/GRadzymin będą zamieszczane aktualne informacje na temat poszczególnych etapów procesu wdrażania Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego.


Burmistrz Radzymina
/-/ Krzysztof Chaciński

 

Radzymiński Budżet Obywatelski
na rok 2016


Podstawowe informacje

Partycypacja publiczna, rozumiana jako współuczestnictwo obywateli w procesach zarządzania publicznego a więc w planowaniu i realizacji zadań publicznych, staje się coraz bardziej popularna. Na szczeblu gminy jest to rodzaj praktyki społecznej, która oznacza współdecydowanie mieszkańców o ważnych sprawach wspólnoty lokalnej i współdziałanie przy wdrażaniu podejmowanych wspólnie decyzji.
Partycypacja obywatelska oznacza świadome angażowanie się obywateli w kształtowanie decyzji i polityk publicznych.
Znamiennym przykładem partycypacji publicznej w rozwoju lokalnym jest fundusz sołecki, który służy aktywizacji wsi, promuje działania obywatelskie i pomaga wyłaniać lokalnych liderów. Fundusz sołecki jest instytucją określoną ustawowo. W gminie Radzymin to partycypacyjne narzędzie funkcjonuje od 2010 r. Nasze sołectwa, w każdym roku budżetowym, otrzymują znaczną sumę pieniędzy. W ramach funduszu sołeckiego realizowane są różne przedsięwzięcia, podnoszące poziom życia mieszkańców wsi. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że mieszkańcy naszej gminy potrafią efektywnie gospodarować powierzonymi finansami, odbudowując tradycję wspólnotowego działania i pomocy sąsiedzkiej.
Samorząd gminy Radzymin w 2016 roku zamierza wdrożyć nowe mechanizmy partycypacyjne, w tym budżet obywatelski. Łączą się one bezpośrednio z aktywnością lokalnej społeczności w realizacji zadań publicznych i współudziałem mieszkańców w zarządzaniu gminą.
Budżet obywatelski zwany również partycypacyjnym, jest swojego rodzaju próbą odwzorowania funduszu sołeckiego w mieście. Jest to wydzielona część budżetu gminy, o wydaniu której decydują mieszkańcy. Jest to swoisty proces decyzyjny, w ramach którego mieszkańcy współdecydują o określonej puli środków publicznych. Decyzja mieszkańców dotyczy więc jasno określonych i ograniczonych środków finansowych. Doświadczenia innych samorządów dowodzą, iż stanowi on skuteczną formułę uczestnictwa obywateli w życiu publicznym - w podejmowaniu decyzji dotyczących ich najbliższego otoczenia.

Najważniejsze cechy budżetu obywatelskiego:
- aktywizacja mieszkańców, którzy mają możliwość aktywnego współdecydowania o wybranych aspektach rozwoju lokalnego;
- pozwala nawiązać dialog społeczny i zwiększa przejrzystość procesu zarządzania środkami publicznymi,
- pozwala uzyskać od mieszkańców cenne informacje na temat społecznych potrzeb, oczekiwań i preferencji,
- wspiera proces demokratyzacji procesu decyzyjnego i ma niekwestionowany wpływ na proces tworzenia społeczeństwa obywatelskiego i kapitału społecznego
- promuje przedsiębiorczość, innowacyjność i kreatywność oraz wzmacnia świadome postawy prospołeczne.
Podstawową zaletą wprowadzenia budżetu partycypacyjnego jest to, że finansowane są tylko te projekty, które mieszkańcy uznają za priorytetowe i ważne, co jest bezpośrednio związane z efektywnym gospodarowaniem środkami budżetowymi. Jednak, w szerszym kontekście, najistotniejszy jest aspekt społeczny. Praca nad budżetem wiąże się bowiem ze spotkaniami interesariuszy, z budową więzi społecznych, solidarnością i integracją między mieszkańcami, co buduje poczucie tożsamości lokalnej i zachęca do myślenia w kategoriach dobra wspólnego. . Warunkiem sukcesu jest zaangażowanie w tworzenie budżetu jak najszerszego grona osób wchodzących w skład społeczności lokalnej. Jest to niezwykle istotne, gdyż budżet obywatelski to nie tylko proces, ale szeroki ruch społeczny, w których mieszkańcy mają prawo do realnego, opartego na wzajemnym szacunku, udziału w podejmowaniu decyzji o swoim mieście i gminie.
Ze środków budżetu obywatelskiego mogą być finansowane zadania, należące do zadań własnych gminy, które są możliwe do realizacji w trakcie jednego roku budżetowego.
Planowana kwota środków przeznaczonych na budżet obywatelski ustalona zostaje do wysokości 500 000,00 zł (słownie: pięćset tysięcy złotych 00/100).

Jak już wcześniej podkreślono, budżet obywatelski nie jest w Polsce prawnie uregulowany i formalnie przeprowadzany jest jako konsultacje społeczne. Pozwala to na wypracowanie indywidualnych dla naszej gminy rozwiązań – adekwatnych do lokalnych uwarunkowań i możliwości.
Konsultacje społeczne na temat Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2016 zostaną przeprowadzone w okresie od 5 października 2015 roku do 26 listopada 2015 roku.
Budżet obywatelski pozwoli wykorzystać lokalny potencjał czy pomysły. Zakres możliwych projektów to:
- projekty dotyczące budowy, modernizacji lub remontu elementu infrastruktury;
- działania mające na celu poprawę warunków życia i funkcjonowania mieszkańców;
- wydarzenia o charakterze prospołecznym, kulturalnym, oświatowym lub sportowym.

Realizacja Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2016 obejmuje następujące etapy:

1) prowadzenie akcji promocyjnej, informacyjnej i edukacyjnej – od 21 września 2015 r.;
2) zgłaszanie projektów zadań do budżetu Obywatelskiego, sukcesywna weryfikacja zgłoszonych projektów - od 5 października 2015 r. do 31 października 2015 r.;
3) weryfikacja zgłoszonych projektów i ogłoszenie listy proponowanych zadań – od 2 listopada 2015 r. do 12 listopada 2015 r.;
4) głosowanie nad proponowanymi projektami (w tym prowadzenie działań informacyjnych przez projektodawców i Gminę Radzymin) – od 13 listopada 2015 do 26 listopada 2015 r.;
5) ogłoszenie wyników konsultacji – 30 listopada 2015 r.
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Radzymin dotyczących Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2016 reguluje Zarządzenie Nr 0050.119.2015 Burmistrza Radzymina z dnia 21 września 2015 r. ( w załączeniu ).

W przypadku pytań prosimy o kontakt:
e-mail: budzetobywatelski@radzymin.pl
tel: 22 786 62 92/93 wew. 163 (w godzinach pracy UMiG Radzymin)


Opracowanie: Halina Grzelak – Referat Promocji i Polityki Społecznej

 

Opublikowane przez: Katarzyna Maniecka | Autor: Halina Grzelak - Kierownik Referatu Promocji i Polityki Społecznej | Data wprowadzenia: 2015-10-01 15:29:57.
Data wprowadzenia: 2015-10-01 15:29:57
Autor: Halina Grzelak - Kierownik Referatu Promocji i Polityki Społecznej
Opublikowane przez: Katarzyna Maniecka
« powrót