Zasady działania Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2018
I. Pula środków przeznaczona na realizację projektów w ramach Radzymińskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2018 wynosi 750 000 złotych.
II. Zakres projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego realizowane będą zadania inwestycyjne i nieinwestycyjnie.
III. Zakres projektów został podzielony na następujące grupy tematyczne/kategorie: 1) projekty polegające na budowie, przebudowie, rozbudowie lub remoncie elementów infrastruktury gminnej, w tym: a) projekty dotyczące ładu przestrzennego, w szczególności w zakresie estetyzacji otoczenia np. małej architektury, zieleni miejskiej, skwerów; b) projekty dotyczące sportu i rekreacji np. modernizacji, budowy, doposażenia placów zabaw, terenów i obiektów sportowych oraz terenów rekreacyjnych; c) projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa publicznego – takie jak np.: instalacja oświetlenia, zmiana organizacji ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pieszych, osób niepełnosprawnych, seniorów, rowerzystów; d) projekty dotyczące działań inwestycyjnych i remontowych, w szczególności dotyczące budowy i remontów nawierzchni, utwardzania i modernizacji dróg, chodników, parkingów, placów, dróg rowerowych, instalacji oświetlenia, obiektów inżynierskich; 2) projekty dotyczące działań nieinwestycyjnych, np.: organizacja wydarzeń społecznych, sportowych, kulturalnych itp.
IV. Środki z Budżetu Obywatelskiego są dzielone w następujący sposób:
1) na projekty dotyczące ładu przestrzennego, w szczególności w zakresie estetyzacji otoczenia, sportu i rekreacji - co najmniej 350 000,00 zł, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 175 000,00 zł;
2) na projekty dotyczące działań inwestycyjnych i remontowych w zakresie infrastruktury drogowej oraz poprawy bezpieczeństwa publicznego - co najmniej 250 000,00 zł, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 125 000,00 zł;
3) na projekty nieinwestycyjne (kulturalne, społeczne, sportowe itp.) - co najmniej100 000,00 zł, z zastrzeżeniem, iż szacunkowy koszt jednego projektu, po weryfikacji merytorycznej, nie może przekroczyć kwoty 50 000,00 zł.
Celem podziału środków na poszczególne kategorie jest zachęcenie mieszkańców do współpracy i aktywnego uczestnictwa w procesie Budżetu Obywatelskiego, a także równomierne rozłożenie środków na realizację projektów w wydzielonych grupach tematycznych, adekwatnie do zgłoszonych potrzeb społecznych. W związku z tym Burmistrz zastrzega sobie prawo do zmiany podziału środków z Budżetu Obywatelskiego na poszczególne kategorie.
V. W ramach procedury Budżetu Obywatelskiego mogą być zgłaszane projekty, które: 1) należą do zadań własnych gminy ( tzn. znajdują się w kompetencji gminy); 2) nie naruszają obowiązujących przepisów prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności; 3) nie są sprzeczne z obowiązującymi w gminie planami, politykami i programami; 4) nie kolidują z zadaniami rozpoczętymi lub wskazanymi do realizacji przez gminę i wpisanymi do wieloletniej prognozy finansowej; 5) są możliwe do zrealizowania w trakcie dwóch lat budżetowych; 6) są zlokalizowane na nieruchomościach pozostających we władaniu gminy, na którym gmina zgodnie z obowiązującym prawem może wydatkować środki publiczne; 7) są ogólnodostępne.
VI. W ramach procedury Budżetu Obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które: 1) przekraczają wysokość kwot określonych w ust. III; 2) zakładają wykonanie wyłącznie dokumentacji projektowej, technicznej (koszty opracowania dokumentacji są finansowane ze środków Budżetu Obywatelskiego tylko wtedy, gdy jest ona częścią składową propozycji zadania zgłoszonego do realizacji z Budżetu Obywatelskiego); 3) zakładają realizację jedynie części zadania, w tym jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie bądź sporządzenie planu przedsięwzięcia; 4) wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, tj. pozagminnych jednostek i instytucji np.: szczebla powiatowego, wojewódzkiego itp., a osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia; 5) po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego projektu; 6) są zlokalizowane na terenach zamkniętych oraz nie spełniają kryterium ogólnodostępności dla mieszkańców.
VII. Projekty zgłaszane do Budżetu Obywatelskiego podlegają weryfikacji formalnej oraz merytorycznej. 1. Weryfikacja projektów dokonywana będzie w sposób sukcesywny przez właściwe rzeczowo komórki organizacyjne urzędu i jednostki organizacyjne gminy. 2. Projekt złożony po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia. 3. Wnioski, których wnioskodawcy nie uzupełnili informacji pozwalających dokonać weryfikacji formalnej i merytorycznej nie podlegają dalszej ocenie. 4. Jeżeli wnioskodawca nie wyraża zgody na zmianę projektu w terminie 3 dni od dnia przekazania mu informacji o konieczności zmiany projektu lub w tym samym terminie nie jest możliwe osiągnięcie porozumienia w zakresie niezbędnych zmian, to projekt uznaje się za zweryfikowany negatywnie. 5. Właściwe komórki organizacyjne urzędu albo jednostki organizacyjne gminy mogą, po przeprowadzeniu analizy propozycji zadań, zmienić ich koszty szacunkowe bez zgody wnioskodawcy, o ile koszty te, po weryfikacji, nie przekraczają limitu ustalonego dla właściwej kategorii zadań. 6. W przypadku, gdy po przeprowadzeniu analizy merytorycznej projektu zadania okaże się, że koszty szacunkowe zadania przekraczają równowartość 50% kwoty środków przeznaczonych na zadania w danej kategorii, właściwe komórki organizacyjne urzędu albo jednostki organizacyjne gminy mogą zmodyfikować projekt poprzez zawężenie zakresu przedmiotowego propozycji zadania, tak by szacunkowe koszty projektu mieściły się w ustalonym limicie. Ingerowanie w propozycję zadania jest możliwe jedynie w porozumieniu i za zgodą wnioskodawcy. W przypadku braku zgody wnioskodawcy na modyfikację projektu, zadanie jest zweryfikowane negatywnie. 7. W przypadku projektów dotyczących tego samego zagadnienia i/lub zbieżnych co do zakresu, o podobnym zakresie przedmiotowym lub lokalizacji, gdy jednocześnie ich równoległa realizacja jest niemożliwa lub nieracjonalna, Referat Partycypacji i Polityki Społecznej zwraca się do wnioskodawców z propozycją ich połączenia oraz poddanie pod głosowanie jako jeden projekt. Połączenie może nastąpić wyłącznie za zgodą wnioskodawców. W przypadku braku zgody wnioskodawców na połączenie projektów, każdy projekt procedowany jest oddzielnie. 8. Zgłoszenie wspólnego projektu jest równoznaczne z wycofaniem projektów, które uległy połączeniu. 9. Referat Partycypacji i Polityki Społecznej sporządza informację zbiorczą dotyczącą wszystkich projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego w podziale na projekty pozytywnie zaopiniowane, które zostaną poddane pod głosowanie oraz projekty odrzucone w toku dokonanej weryfikacji wraz z podaniem uzasadnienia odrzucenia. 10. Wyniki weryfikacji wraz z krótkim opisem projektów oraz uzasadnieniem rozstrzygnięcia dla propozycji odrzuconych, podaje się do publicznej wiadomości poprzez: udostępnienie na Radzymińskiej Platformie Konsultacji Społecznych https://konsultacje.radzymin.pl/budzetobywatelski, w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej www.radzymin.pl w zakładce poświęconej Budżetowi Obywatelskiemu, zamieszczenie na tablicy ogłoszeń urzędu. 11. W przypadku odrzucenia propozycji projektu w wyniku weryfikacji merytorycznej wnioskodawcy przysługuje możliwość złożenia odwołania od wyników weryfikacji. 12. Odwołanie wraz z uzasadnieniem składa się do Burmistrza w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 21. 13. Burmistrz niezwłocznie organizuje spotkanie konsultacyjne z udziałem wnioskodawcy, Zespołu i przedstawicieli właściwych rzeczowo komórek organizacyjnych urzędu i/lub jednostek organizacyjnych gminy. Nieobecność wnioskodawcy nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania. 14. Burmistrz, po zapoznaniu się z opiniami przedstawionymi na spotkaniu konsultacyjnym, rozpatruje wniesione odwołanie. Rozpatrzenie odwołania jest ostateczne. 15. W przypadku uznania odwołania za zasadne, projekt podlega dalszemu procedowaniu zgodnie z niniejszym regulaminem. 16. O ostatecznej decyzji wynikającej z odwołania wnioskodawca zawiadamiany jest niezwłocznie po jego rozpatrzeniu. 17. Ze wszystkich przyjętych propozycji, Zespół tworzy listę projektów, które poddane będą pod głosowanie mieszkańców. Lista zawiera nazwę projektu, krótki opis oraz szacunkowy koszt jego realizacji. 18. Kolejność propozycji zadań na liście jest ułożona w drodze losowania przeprowadzonego przez Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego. 19. Listę projektów poddanych pod głosowanie podaje się do publicznej wiadomości w terminie określonym w harmonogramie.
Opracowanie; H. Grzelak |