PROTOKÓŁ Z KONSULTACJI PROJEKTU PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY RADZYMIN Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA ROK 2014 W FORMIE SPOTKANIA INFORMACYJNO-KONSULTACYJNEGO |
- Data: 30 września 2013 r. - Forma powiadomienia o spotkaniu: pocztą tradycyjną, elektroniczną, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej www.radzymin.pl (w zakładce poświęconej konsultacjom społecznym i organizacjom pozarządowym) oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu i jednostkach organizacyjnych gminy (Biblioteka Publiczna, Radzymiński Ośrodek Kultury i Sportu) - Miejsce spotkania: Sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy Radzymin - Godzina: rozpoczęcia - 17.30; zakończenia – 19.30 - Forma konsultacji: spotkanie otwarte o charakterze informacyjno- konsultacyjnym - Liczba osób biorących udział w spotkaniu -13 - Liczba organizacji biorących udział w spotkaniu: 6 - Przedkładany do konsultacji projekt programu został przygotowany przez sekretarza Gminy Radzymin – Halinę Grzelak, koordynującą współpracę Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi.
Uczestnicy: Przedstawiciele organizacji pozarządowych: - Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Zarząd Rejonowy w Radzyminie (a także Koło Emerytów w Słupnie ) – 4 osoby; - Stowarzyszenie „Radzymińskie Forum” – 2 osoby; - Parafia Rzymskokatolicka bł. Jana Pawła II- 2 osoby; - Fundacja „Kamyk” – 1 osoba; - Radzymiński Klub Sportowy „Mazur” – 1 osoba - Uczniowski Klub Sportowy „Dwójka” Radzymin – 1 osoba Przedstawiciele Samorządu gminnego: Marek Brodziak – Przewodniczący Rady Miejskiej, Halina Grzelak – Sekretarz Gminy; Prowadzący: Halina Grzelak Program spotkania obejmował m.in.: - omówienie stanu realizacji obowiązującego programu, - uwagi i opinie organizacji pozarządowych dotyczące dotychczasowej współpracy, - omówienie projektu rocznego programu współpracy na 2014 rok, - omówienie dotychczasowego przebiegu konsultacji nad projektem programu, - omówienie form współpracy na rok 2014, - omówienie możliwości dofinansowania działalności organizacji z różnych źródeł, w tym środków pozabudżetowych, - podsumowanie, wnioski końcowe.
Przebieg: Wszystkich zebranych powitała, w imieniu Burmistrza Radzymina Zbigniewa Piotrowskiego, Sekretarz Gminy Halina Grzelak. Na wstępie podziękowała za przybycie i podkreśliła, żew polityce społecznej gminy współpraca z organizacjami pozarządowymi odgrywa bardzo ważną rolę. Istotną barierą w podnoszeniu standardów i zakresu tej współpracy są nie tylko ograniczone możliwości finansowe, lokalowe itp.. gminy ale i brak integracji środowiska pozarządowego, a także brak myślenia wspólnotowego i dostrzegania nadrzędnych wartości takich jak dobro wspólne – mimo, że zarówno samorząd jak i organizacje społeczne mają tożsamą misję tj. podejmowanie działań na dla dobra mieszkańców i podnoszenia jakości życia. Mała aktywność organizacji podczas tak rozbudowanego procesu konsultacji pozwala na postawienie tezy, iż większość organizacji nie jest zainteresowana aktywnym włączeniem się w przygotowanie programu. Choć od kilku lat zaproszenia do składania propozycji, uwag, wniosków, które mogłoby się znaleźć w programie, rozsyłane są różnymi drogami - odzew jest skromny. A przecież najważniejszym elementem przy opracowaniu tego typu dokumentu jest wzajemna i interaktywna komunikacja - stanowiąca podstawę dialogu społecznego, wymianę informacji, wiedzy i poglądów, co prowadzi do gruntownego poznania, a także zrozumienia potrzeb, możliwości i stanowisk stron ( partnerstwo polegające na współpracy i wzajemnym zaufaniu). Podkreśliła , że współtworzenie programu jest słuszne i ze wszech miar godne upowszechniania. Jest to szansa na efektywną współpracę gminy z organizacjami pozarządowym, która jednak wymaga zaangażowania wielu osób w proces reprezentujących każdą ze stron. H. Grzelak wyraziła przekonanie, że to właśnie konsultacje społeczne przeprowadzane w atmosferze partnerstwa, współpracy i zrozumienia wzajemnych postaw i oczekiwań budują zaufanie przy realizacji różnorodnych zadań publicznych i działań lokalnych. Tak bowiem zaczyna się prawdziwa , świadoma obywatelska partycypacja, a aktywniejsze i sprawniejsze organizacje to dodatkowa pomoc dla samorządu w realizowaniu zadań publicznych. Jeśli uda się zaktywizować społeczeństwo, to w efekcie będzie się zmieniało całe nasze otoczenie . To istota społeczeństwa obywatelskiego. Przewodniczący Rady Miejskiej p. Marek Brodziak na wstępie stwierdził, iż działalność organizacji pozarządowych to działanie dla dobra publicznego i w interesie publicznym. Jako osoba aktywnie włączająca się do działalności społecznej może z całym przekonaniem stwierdzić, że należy bardzo wysoko ocenić rolę jaką odgrywają tego typu podmioty dla gminnego życia społecznego oraz ich aktywny wkład w rozwój społeczności lokalnej. W związki z tym powinno się stale dążyć do zwiększania potencjału lokalnych organizacji, m.in poprzez dofinansowanie z budżetu gminy realizowanych zadań publicznych - adekwatnie do aktualnych możliwości finansowych samorządu. Bardzo ważne jest również animowanie współpracy między organizacjami, wspieranie wszelkich inicjatyw obywatelskich. Pan Przewodniczący zaznaczył, że wysokość środków przeznaczonych na realizację programu to wysokość planowana na etapie jego tworzenia. Warto pamiętać bowiem, że jest to wielkość inna niż wysokość dotacji dla NGO ogółem planowanych na 2014 rok. Program współpracy obejmuje bowiem różne przewidziane przez ustawę formy współpracy np. poprzez realizację przedsięwzięć zaplanowanych w Gminnym Programie Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, między innymi na organizację zajęć i imprez sportowych, realizację programów profilaktycznych, wypoczynku dzieci i młodzieży i innych. Zapisy programu współpracy powinny oczywiście odpowiadać jak najwyższym stopniu na rzeczywiste potrzeby mieszkańców naszej gminy, ale jednocześnie uwzględniać lokalne realia i możliwości, zarówno trzeciego sektora jak i samorządu. P. M. Brodziak zadeklarował, że jeśli sytuacja finansowa będzie na to pozwalała, to gmina będzie sukcesywnie zwiększać pulę środków publicznych przeznaczonych na wzmacnianie trzeciego sektora. H. Grzelak poinformowała, iż w programie zostały opisane m.in. zadania priorytetowe, zakres, sposoby i formy współpracy, przy czym sposób jego powstawania uwzględniający udział w tym procesie każdej ze stron stanowi gwarancję, że jego zapisy będą zrozumiałe i akceptowane. Podczas swojego wystąpienia zaakcentowała, że program współpracy musi wyrastać z potrzeb społeczności lokalnej, bowiem współpraca samorząd, społeczność i organizacje powinna działać na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Partycypacyjne tworzenie programu wynika z przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie , ale wspólne tworzenie tego ważnego dokumentu pozwala na wypracowanie optymalnego wariantu współdziałania w warunkach lokalnych. Podkreśliła, że prawidłowa realizacja zadań w sferze usług publicznych wymaga wykorzystania zasobów w bardzo różnej formie. Następnie prowadząca spotkanie stwierdziła, że trakcie konsultacji, na udostępnionych formularzach konsultacji oraz ankiety konsultacyjnej, a także na formularzu do zgłaszania uwag do projektu „ Programu współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2014 rok” swoje uwagi, wnioski i stanowiska przedstawiły następujące organizacje: Fundacja „Kamyk” oraz Uczniowski Klub Sportowy „Dwójka” Radzymin. Pocieszającym jest fakt, iż od sierpnia kontaktowało się z nią w tej sprawie, w sposób bezpośredni, kilka organizacji i osób – na uwagę zasługuje Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Zarząd Rejonowy w Radzyminie ( w tym Koło Emerytów w Słupnie), Towarzystwo Przyjaciół Radzymina, czy W-ice Przewodnicząca Rady Miejskiej – p. Teresa Jóśk - reprezentująca jednocześnie Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Słupno. Wnioski do budżetu złożył RKS „Mazur” oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Zarząd Rejonowy w Radzyminie. Grzelak poinformowała, iz na podstawie informacji od Skarbnika w roku 2014 gmina zamierza przeznaczyć na realizacje programu 200 tys. zł. tj. o 50 tys. więcej niż w roku 2013, oraz że w oparciu o dotychczas wypracowane priorytety złożyła juz wniosek do projektu budżetu, z podziałem środków na poszczególne obszary pożytku publicznego. Przez dotacje planowane w następnym roku budżetowym na realizację zadań publicznych rozumieć należy zaplanowane w poszczegolnych paragrafach budżetu gminy środki przeznaczone na dotacje celowe na finansowanie wybranych zadań publicznych. Na tej podstawie wywiązała się ożywiona dyskusja. P. Krzysztof Dobrzyniecki, reprezentujący Stowarzyszenie „Radzymińskie Forum” wyraził swoją krytyczną opinię na temat finansowego zakresu współpracy w 2013 roku, podkreślając dysproporcję w podziale środków finansowych na poszczególne obszary pożytku publicznego, polegającą na tym, że więcej niż połowa z ogólnej puli środków jest przeznaczona na działalność klubów sportowych. Zgłosił również postulat o ujęciu w programie puli środków na realizację zadań w trybie pozakonkursowym. W tym kontekście także i inni uczestnicy spotkania (np. p. Katarzyna Figura, reprezentująca Parafię Rzymskokatolicką bł. Jana Pawła II ) poruszali temat organizacji, które mają swoisty “monopol” na otrzymywanie samorządowych środków finansowych. H. Grzelak stwierdziła, iż środki samorządu dla organizacji są ograniczone i uzależnione od możliwości budżetowych, jednakże w nawiązaniu do słów p. Krzysztofa Dobrzynieckiego przeanalizuje ponownie zapisy projektu programu pod kątem zapisów dotyczących procedury udzielania „małych grantów”. Podkreśliła, że wprowadzenie udzielania pozakonkursowo tzw. małych dotacji otwiera drogę wsparcia małych, ale cennych dla mieszkańców projektów, jest szansą dla organizacji z małym doświadczeniem i może bardzo uatrakcyjnić współpracę. Środki finansowe są ważnym elementem, ale w wielu przypadkach to tylko jeden ze składników niezbędnych do skutecznego działania. Zakres proponowanych rozwiązań w ramach współpracy niefinansowej pomiędzy radzymińskim samorządem a organizacjami jest bardzo szeroki. Warto zaznaczyć przy tym , że oba sektory dysponują zróżnicowanymi zasobami, które mogą wnosić we współpracę, czego bezpośrednim efektem będzie podniesienie jakości życia mieszkańców gminy. Podkreśliła również wiele korzyści wynikających także z niefinansowej współpracy, przede wszystkim dla lokalnej społeczności – mieszkańców miasta i gminy. Pani W trakcie wymiany zdań na temat tego problemu wszyscy aktywni uczestnicy dyskusji wyrazili pogląd, iż brak lokali dla organizacji stanowi w gminie istotną barierę w ich prawidłowym rozwoju. Potwierdziła to z pełnym przekonaniem pani Można stwierdzić, iż wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się z tym, iż organizacje pozbawione stałego miejsca spotkań, nie mogą się rozwijać i efektywnie działać na rzecz lokalnej społeczności, zgodnie ze swoim statutem. H. Grzelak podkreśliła, iż gmina w miarę swoich możliwości udostępnia lokale w ROKIS i w budynku Biblioteki Publicznej w Radzyminie na rzecz największych organizacji mieście – Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów oraz Towarzystwa Przyjaciół Radzymina. Poruszając inny problem stwierdziła, że część podmiotów społecznych nie wykazuje, niestety, inicjatywy w celu znalezienia pozabudżetowych środków wsparcia. Pozytywnie wyróżnia się pod tym względem Pani Zgadzając się z tym stanowiskiem, H. Grzelak zadeklarowała także ze strony gminy wspieranie w ogóle procesów integracji sektora pozarządowego. Przypomniała, że procesy integracji sektora mogą przebiegać zarówno niezależnie od samorządu, w formie ruchu oddolnego ( z zespołami i forami branżowymi, radami organizacji), jak i dokonywać się ze wsparciem administracji( z zespołami inicjatywno - doradczymi, radami pożytku i in.). Integracja III sektora zawsze bowiem sprzyja pełniejszemu wykorzystaniu potencjału społecznego i szybszemu rozwojowi organizacji. Jednakże wola integracji musi wynikać przede wszystkim z potrzeby sektora społecznego; natomiast samorząd gminny bardzo chce takie procesy pod każdym względem wzmacniać. Pan Tadeusz Jędrasik, reprezentujący RKS „Mazur” poruszył sprawę niewystarczających funduszy publicznych w stosunku do potrzeb klubów sportowych i zapowiedział, iż zgłosi ten problem na posiedzeniach merytorycznych Komisji Rady Miejskiej w Radzyminie – w trakcie prac na budżetem na 2014 rok. Sekretarz poinformowała, iż ostateczną wersję programu ( po analizie zebranych uwag i postulatów wszystkich uczestników konsultacji) otrzymają Radca Prawny Urzędu i Radni Rady Miejskiej w Radzyminie w celu zaopiniowania i podjęcia stosownej uchwały. W podsumowaniu zadeklarowała użyczenie dla organizacji sali konferencyjnej Urzędu na spotkania integracyjne, szkoleniowe i inne. W podsumowaniu spotkania zdefiniowano następujące wnioski:
Uwagi końcowe: 1.Lista obecności na spotkaniu w dniu 30 września 2013 r. stanowi integralną część dokumentacji z przebiegu konsultacji programu 2. Propozycja podziału planowanych środków finansowych na rok 2013 na poszczególne zakresy zadań publicznych, stanowiąca wniosek do budżetu na rok 2014 – j.w. Sporządziła: Halina Grzelak – Sekretarz Gminy Radzymin.
|
Autor: Halia Grzelak - Sekretarz Gminy
Opublikowane przez: Anna Kotowska
« powrót |