na 2007 rok

 


Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr 26/iv/2007
Rady Miejskiej w Radzyminie
z dnia2 marca 2007 roku

Program współpracy
Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi  oraz  podmiotami,
o których mowa  w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007

Wstęp

Priorytetem Gminy Radzymin jest jak najlepsze zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, którą  tworzą mieszańcy. Służyć temu może  wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
Celem Programu jest prowadzenie przez Gminę skutecznej działalności w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowym, w zakresie odpowiadającym jej zadaniom, określenie czytelnych zasad tej współpracy, a w konsekwencji zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie gminnej polityki społecznej.
Podstawą współpracy jest ustawa  z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego  i o wolontariacie ( Dz.U. z 2003 roku Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz Uchwała Nr 351/XXVII/2005 Rady Miejskiej w Radzyminie  z dnia  27 września 2005 r. w sprawie:  zasad współpracy gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi, której integralną część stanowi Radzymińska Karta Współpracy Gminy z Organizacjami Pozarządowymi.

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Zasadą tworzenia Programu współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego było odwołanie się - przy wyborze  zadań priorytetowych - do uwarunkowań, tradycji oraz potrzeb lokalnego  środowiska.

§ 2

Program  współpracy:
• prezentuje politykę samorządu gminnego  w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi, określając zadania priorytetowe do realizacji w roku 2007,
• dotyczy różnorodnych form współpracy,
• określa zakres i zasady współpracy.

§ 3

Uchwalając  budżet, Rada Miejska zabezpiecza  w nim środki finansowe umożliwiające  realizację określonych  zadań publicznych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty  prowadzące działalność pożytku publicznego  na rzecz mieszkańców miasta i gminy Radzymin.

§ 4

Bezpośrednim realizatorem Programu współpracy w roku 2007 będzie Burmistrz Miasta i Gminy Radzymin.

§ 5

Podmioty współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 6

Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego winny dążyć do wzbogacenia przedsięwzięć służących zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności oraz zapewnić realizację zleconych zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.

§ 7

Ilekroć w niniejszym  programie mowa jest o:
- Ustawie  - rozumie się przez to Ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. z 2003 roku, Nr 96, poz. 873  z późn. zm. ),
- Organizacji  - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- Programie – rozumie się przez to  Program współpracy Gminy Radzymin na rok 2007 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności  pożytku publicznego i o wolontariacie,
- dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art.2 pkt.1 wymienionej Ustawy,
- konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs, o którym mowa w art. 11, ust 2 i w art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolonariacie,
- Gminie – rozumie się przez to miasto i gminę Radzymin,
- Burmistrzu - rozumie się przez to Burmistrza Miasta i Gminy Radzymin,
- Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta i Gminy Radzymin.

Rozdział II
Formy i zakres współpracy

§ 8

Zakresem współpracy Gminy z Organizacjami jest sfera zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust..1 Ustawy, o ile te zadania są zadaniami ustawowymi gminy.

§ 9

Współpraca Gminy  z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.

§ 10

Pozafinansowe formy współpracy  dotyczą   sfery informacyjnej i organizacyjnej, głównie poprzez:
1. informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w 2007roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu Gminy na ich realizację oraz o ogłaszanych konkursach ofert  i sposobach ich rozstrzygnięć;
2.  współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych;
3. organizację spotkań samorządu gminnego  z  organizacjami; spotkania mogą mieć, w zależności od potrzeb, charakter konsultacyjny, informacyjny, integracyjny, w tym:
a) konsultowania aktów prawa miejscowego, odpowiednio  do zakresu  działania statutowego danej organizacji, zgodnie zasadą dialogu społecznego;
c) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;
4. tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym (opiniujących wnioski) lub inicjatywnym  w poszczególnych obszarach działalności pożytku publicznego;
5. pomoc w uzyskaniu lokalu lub udostępnienie lokalu komunalnego na działalność statutową Organizacji;
6. promocja  Organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i publikacjach Urzędu   informacji o Organizacjach oraz ich działalności;                        
7. wspieranie Organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w tym udzielanie rekomendacji.

§ 11

1. Współpraca o charakterze finansowym  polega  na zlecaniu realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji.
2. Współpraca Gminy z organizacjami w 2007 roku będzie obejmowała w szczególności następujące sfery zadań publicznych: kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, pomocy społecznej, ochrony i promocji zdrowia, kultury, edukacji i wychowania.
3. Jako zadania priorytetowe  wskazuje się:
-  w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz rozwiązywania  problemów uzależnień:
1) działalność profilaktyczna oraz edukacyjna w  zakresie ochrony zdrowia; promocja zdrowego stylu życia -  upowszechnianie wiedzy prozdrowotnej wśród lokalnej społeczności.
2) rehabilitacja społeczna, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,  specjalistyczna pomoc osobom uzależnionym, a także  profilaktyka i edukacja zdrowotna w zakresie uzależnień,  propagowanie trzeźwości.
- w zakresie pomocy społecznej, w tym działania  na rzecz  osób starszych i niepełnosprawnych:
1) organizacja  czasu wolnego i wypoczynku  dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym.
2) wspieranie aktywizacji osób starszych i niepełnosprawnych poprzez działalność kulturalną, integrującą, edukacyjną, głównie w zakresie edukacji społecznej.
- w zakresie kultury i pielęgnowania tradycji narodowych, regionalnych i lokalnych:
1) pielęgnowanie tradycji narodowych, lokalnych i regionalnych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości obywatelskiej i kulturowej,  w szczególności w zakresie utrwalania etosu walki o niepodległość poprzez:
a) inspirowanie oraz współdziałanie w organizowaniu obchodów, uroczystości, przedsięwzięć wydawniczych i wystawienniczych,
b) popularyzowanie miejsc, wydarzeń i postaci historycznych związanych z walką imęczeństwem.
-  w zakresie kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży:
1) rozwijanie różnych dyscyplin sportowych poprzez szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, stworzenie systemu szkoleń w wybranych dyscyplinach sportu, organizacja współzawodnictwa sportowego o zasięgu lokalnym oraz ponadregionalnym  - organizacja  zawodów, rozgrywek sportowych oraz imprez sportowo -  rekreacyjnych;
2) organizacja aktywnego  wypoczynku rekreacyjno – sportowego dzieci i młodzieży.
- w zakresie edukacji, oświaty i wychowania:
1) wspieranie działalności wychowawczej poprzez organizowanie czasu wolnego i wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

§ 12

1. W przypadku, gdy pozwoli na to stan środków budżetu Gminy i będą za tym przemawiać szczególne potrzeby społeczne, współdziałanie w formie wsparcia wykonania zadań publicznych przez Organizacje może obejmować także zadania nie uznane za priorytetowe.
2. Organizacja może z własnej inicjatywy wystąpić do Burmistrza z ofertą realizacji zadania również takiego, które jest realizowane w inny sposób przez organ administracji publicznej; w takim przypadku Burmistrz ma obowiązek rozważyć celowość realizacji zadania przez Organizację i poinformować o podjętej decyzji w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia .


Rozdział III
Zasady współpracy

§ 13

Współpraca Gminy z Organizacjami  odbywa się w oparciu o zasady: 
a) partnerstwa – ustalanie zakresu współpracy, opiniowanie wniosków,
b) pomocniczości – wspieranie realizacji wyznaczonych zadań publicznych oraz wszelkiego typu działalności  w sferze  zadań publicznych,
c) efektywności – osiąganie możliwie najlepszych efektów realizacji zadań,
d) jawności – udostępnianie informacji o zasadach współpracy, a także o środkach finansowych zaplanowanych w budżecie, kryteriach i sposobach oceny ofert i wniosków wpisując się formę dialogu społecznego.

§ 14

Organizacje, prowadzące działalność pożytku publicznego, wspomagają Gminę w sferze realizacji zadań publicznych określonych w art. 4 Ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy.

§ 15

Bezpośredni udział Organizacji w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez  zlecanie realizacji zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest związana z dziedziną zlecanego zadania.

§ 16

Organizacja ubiegająca się o wsparcie finansowe Gminy wykazuje w składanej ofercie udział środków własnych.

§ 17

1. Zlecanie realizacji zadań publicznych będzie odbywać się głównie  w formie wspierania wraz z  udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
2. Zlecanie realizacji  zadań publicznych odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia;
a) otwarte konkursy ofert są ogłaszane i przeprowadzane  w oparciu o przepisy Ustawy i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
3. Realizacja zadań publicznych  może nastąpić w innym trybie niż określony w pkt.3 , jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (a w szczególności  na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniachpublicznych). 
4. Ostatecznego podziału środków przyznanych Organizacjom dokonuje Burmistrz  po zapoznaniu się z opinią  powołanego  Zespołu Opiniującego.                                              
5. Informacje o podziale środków finansowych  wraz ze zwięzłym opisem zadania zostaną umieszczone  na stronach internetowych gminy www.radzymin.pl  i na tablicy ogłoszeń Urzędu w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania konkursowego, nie później jednak niż 3 miesiące od daty  ogłoszenia; od decyzji tych  nie przysługuje Organizacji odwołanie.

§ 18

Zespół Opiniujący
1. Zespół Opiniujący jest powoływany zarządzeniem Burmistrza.
2. Zespół ma charakter doradczy  i inicjatywny.
3. Do podstawowych zadań Zespołu  należy:
- opiniowanie ofert konkursowych  na realizację zadań publicznych, współfinansowanych przez Gminę,
- udzielanie pomocy Organizacji w rozwiązywaniu różnego typu problemów powstałych w trakcie realizacji danego zadania.
4. Zespół składa się z przedstawicieli Rady Miejskiej, Urzędu i Organizacji w liczbie 5 osób; osobowy skład Zespołu każdorazowo określa Burmistrz.
5. Regulamin działania Zespołu określa Burmistrz  w drodze zarządzenia.


§ 19

1. Wysokość środków budżetowych na realizacje zadań określa uchwała w sprawie przyjęcia budżetu Gminy na rok 2007.
2. Przekazanie środków finansowych (dotacji) na realizację określonego zadania odbywa się na podstawie umowy opracowanej według obowiązującego wzoru.
3. Przyznane dotacje nie mogą być wykorzystane na inny cel niż przedstawiony w ofercie i określony w umowie; prawa i obowiązki wynikające z umowy nie mogą być przekazane osobom trzecim.
4. Dotacje  nie mogą być wykorzystywane  na:
• przedsięwzięcia, które są finansowane z budżetu Gminy  lub jej funduszy   celowych z innego tytułu i na podstawie odrębnych przepisów,
• pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,
• zakup nieruchomości,
• finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów  prowadzących działalność pożytku publicznego,
• działalność polityczną lub religijną.
5. Podmioty, które otrzymały dotację obowiązane są do realizacji zadania z należytą starannością, z uwzględnieniem przepisów  ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 20

Podmioty realizujące  zadania zlecane przez Gminę zobowiązane są do informowania o fakcie dofinansowania zadania z budżetu  Gminy w wydawnictwach i materiałach  informacyjnych dotyczących zleconego zadania, a także poprzez tablice informacyjne lub w inny sposób adekwatny do charakteru realizowanego zadania.

§ 21

Sprawozdawczość i kontrola
1.Organizacja zobowiązana jest do rzetelnego rozliczenia przedmiotu umowy: złożenia sprawozdania merytoryczno – finansowego ( nie wyklucza się zobligowania Organizacji do załączenia kserokopii faktur, rachunków i innych dokumentów księgowych ) na odpowiednich drukach; niezłożenie w określonym terminie sprawozdania z wykonania zadania, na które Organizacja otrzymała dotację, spowoduje nie przyznanie dotacji na  rok następny.
2. Organizacja, która uzyskała dotację obowiązana jest poddać się kontroli i ocenie realizacji zadania, dokonywanej w zakresie i według kryteriów  określonych w art.17 Ustawy, a w szczególności:  stanu realizacji zadania, efektywności, gospodarności, rzetelności i jakości wykonania zadania, prawidłowości w wykorzystaniu środków  publicznych otrzymanych na realizację zadania i prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.
3. Kontrolę prawidłowości, efektywności i celowości wykorzystania środków publicznych prowadzić będą  organy Gminy, a podmiot wykonujący zadanie zlecone udostępnia kontrolującemu wszelką dokumentację związaną z jego realizacją.                                                                                                          
4. Sprawowanie kontroli realizacji zadania publicznego przez  Organizację polega na:
- wizytacji organizacji lub  innej formie  sprawdzenia jej działalności  w zakresie sposobu realizacji zleconego zadania, analizie i ocenie sprawozdań (merytorycznych i finansowych) składanych przez podmioty realizujące zadanie gminne zlecone przez Gminę.

§ 22

Komunikacja i monitoring współpracy
1. Informowanie  Organizacji o działaniach dotyczących III sektora   poprzez:
- stronę internetową www.radzymin.pl,
- Biuletyn Informacji Publicznej,
- tablice ogłoszeń,
- prasę lokalną.
2. Organizacje informują Gminę  o swojej działalności  i zrealizowanych przedsięwzięciach pisemnie  oraz zgodnie z zasadami określonymi w zawartych umowach, a wszelkie uwagi, wnioski i propozycje dotyczące bieżącej realizacji Programu mogą być zgłaszane Burmistrzowi za pośrednictwem pracownika Urzędu koordynującego współpracę.
3. Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej roczne sprawozdanie z wykonania zadań zleconych na podstawie niniejszej uchwały łącznie ze sprawozdaniem rocznym z wykonania budżetu;
merytoryczny zakres sprawozdania obejmować powinien:
- ilość ogłoszonych konkursów i tematy,
- ilość złożonych ofert na poszczególne konkursy,
- ilość ofert odrzuconych i ilość rezygnacji,
- ilość zawartych umów na realizację zadań publicznych,
- wysokość przyznanych dotacji i stopień ich wykorzystania,
- ilość spotkań z organizacjami i ilość organizacji biorących w nich  udział.
4. W zakresie oceny i przebiegu  współpracy Gminy z organizacjami  w roku 2007 stosowane będą  niżej wymienione wskaźniki, stanowiące mierniki efektywności Programu:
• liczba organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne w oparciu o dotacje, z wyszczególnieniem organizacji podejmujących  współpracę z gminą po raz pierwszy,
• liczba osób, które były adresatami realizowanych działań  publicznych,
• liczba osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych (w tym wolontariuszy),
• ilość zadań, które realizowano na podstawie programu współpracy,
• wysokość kwot udzielonych dotacji,
• wielkość wkładu własnego organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych,
• systemowe rozwiązania problemów ważnych dla funkcjonowania Gminy, tworzenie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań problemów społecznych.
5. Propozycje i wnioski dotyczące Programu na rok 2008 organizacje mogą  składać do Burmistrza  w terminie do 30 września 2007 r.

Rozdział IV
Przepisy końcowe


§ 23

Wzory dokumentów związanych ze zlecaniem zadań publicznych do realizacji, tj.:  wzór
oferty, ramowy wzór umowy, wzór sprawozdania określa Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia.

§ 24

W sprawach nieuregulowanych  niniejszym Programem do współpracy Gminy z Organizacjami zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Kodeksu Cywilnego, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 25

Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.


Uzasadnienie
do projektu uchwały

w sprawie: Programu  współpracy Gminy Radzymin na rok 2007 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 29 maja 2003 r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.)


Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nakłada na władze samorządowe Gminy Radzymin  obowiązek współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego ( działalność społecznie użyteczną )  przy realizacji zadań publicznych.
Zakres współpracy musi być  zgodny  z zadaniami Gminy i odpowiadać wymogowi właściwości terytorialnej.
Roczny Program współpracy stanowi uszczegółowienie przedmiotu współpracy na rok 2007. Formy współpracy  zostały dobrane nie tylko do potrzeb organizacji, ale również do możliwości Gminy. Wymienione w uchwale zadania mieszczą się w poszczególnych obszarach działalności pożytku publicznego, które wymienia się w § 7 uchwały Nr 351/XXVII/2005 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 27 września 2005r. w sprawie zasad współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi.
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację tych zadań  zostanie określona w uchwale budżetowej.
Przedłożony projekt uchwały stanowi zatem wypełnienie ustawowego obowiązku Rady wynikającego z wymienionej ustawy.
Przedmiotowa uchwała oznacza również realizację zasad partnerstwa i jawności w zakresie wykonywania zadań publicznych oraz stanowi dla władz Gminy podstawę do dysponowania środkami publicznymi.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.

 

 

Opublikowane przez: Anna Kotowska | Data wprowadzenia: 2009-01-28 14:26:34.
Data wprowadzenia: 2009-01-28 14:26:34
Opublikowane przez: Anna Kotowska