PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY RADZYMIN z Organizacjami Pozarządowymi oraz innymi Podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2008 rok
Wstęp
Celem opracowanego programu jest prowadzenie przez Gminę skutecznej działalności w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowym i innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego, wzrost partycypacji społecznej, a w konsekwencji sukcesywne zwiększanie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie gminnej polityki społecznej. Program współpracy dotyczy tych podmiotów, prowadzących działalność pożytku publicznego, które mają swoją siedzibę na terenie gminy Radzymin lub działają na rzecz jej mieszkańców. Podstawą współpracy jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. z 2003 roku Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz Uchwała Nr 351/XXVII/2005 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 27 września 2005 r. w sprawie zasad współpracy gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi, określonymi w Radzymińskiej Karcie Współpracy. Program stwarza warunki do: zapewnienia udziału organizacji pozarządowych w realizacji zadań własnych samorządu na podstawie jasnych i czytelnych rozwiązań prawnych, zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy, a tym samym poprawy jakości ich życia.
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
Zasadą tworzenia Programu Współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego było odwołanie się - przy wyborze zadań priorytetowych - do uwarunkowań, tradycji oraz potrzeb lokalnego środowiska.
§ 2
Program współpracy : • prezentuje politykę samorządu gminnego w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi, określając zadania priorytetowe do realizacji w roku 2008, • dotyczy różnorodnych form współpracy, • określa zakres i zasady współpracy.
§ 3
Uchwalając budżet, Rada Miejska w Radzyminie zabezpiecza w nim środki finansowe umożliwiające realizację określonych zadań publicznych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego na rzecz mieszkańców Gminy.
§ 4
Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego winny dążyć do wzbogacenia przedsięwzięć służących zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności oraz zapewnić realizację zleconych zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
Rozdział II Formy i zakres współpracy
§ 5
Artykuł 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wyznacza zakres sfery zadań pożytku publicznego i obejmuje praktycznie wszystkie istotne dziedziny realnego i potencjalnego zainteresowania samorządu lokalnego i organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
§ 6
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
§ 7
1. Współpraca o charakterze finansowym: w 2008 roku Gmina Radzymin, zwana dalej Gminą, będzie zlecać - na zasadach zawartych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub odrębnych przepisach - organizacjom pozarządowym i innym podmiotom określonym w powołanej ustawie, realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji. 2. Uznaje się, że do zadań priorytetowych, które będą realizowane na terenie gminy przez partnerów Programu w 2008 r. należą: 2.1. w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz profilaktyki uzależnień: 2.1.1 Zwiększanie potencjału zdrowotnego i świadomości zdrowotnej ludności poprzez promocję zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia oraz działalność profilaktyczną i edukacyjną z zakresu ochrony zdrowia i profilaktyki chorób; 2.1.2 Podejmowanie różnorodnych działań dla kształtowania zdrowego stylu życia osób powyżej 50 roku życia; 2.1.3 Zapewnienie holistycznej opieki osobom chorym terminalnie - prowadzenie domowej opieki hospicyjnej dla mieszkańców gminy; 2.1.4 Profilaktyka i edukacja zdrowotna w zakresie uzależnień;
2.2. w zakresie pomocy społecznej: 2.2.1 Pomoc rodzinom i osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej - organizacja letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym; 2.2.2. Wspieranie wszechstronnych działań na rzecz aktywizacji, integracji i zwiększenia uczestnictwa w życiu społecznym osób starszych i przewlekle chorych; 2.2.3 Realizacja programów w sferze zapobiegania wykluczeniu społecznemu, integracja społeczna osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem, a w szczególności niepełnosprawnych, bezdomnych i zagrożonych bezdomnością.
2.3. w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży: 2.3.1 Wspieranie działalności wychowawczej poprzez organizowanie czasu wolnego i różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży.
2.4. w zakresie ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego: 2.4.1 Edukacja ekologiczna społeczeństwa i jej włączenie do różnorodnych działań o charakterze proekologicznym - propagowanie wiedzy ekologicznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz promowanie zachowań przyjaznych środowisku.
2.5. w zakresie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych: 2.5.1 Pobudzanie aktywności obywatelskiej na rzecz lokalnego rozwoju poprzez wspieranie lokalnych społeczności w rozwiązywaniu problemów i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców z terenu gminy Radzymin.
2.6. w zakresie kultury i sztuki oraz podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej oraz tożsamości lokalnej: 2.6.1 Wspieranie znaczących, niekomercyjnych publikacji i wydawnictw związanych tematem lub osobą twórcy z gminą Radzymin, służących budowaniu lokalnej tożsamości; 2.6.2 Wspieranie organizowanych na terenie gminy znaczących imprez kulturalnych ( np. konkursów, festiwali i przeglądów), a także amatorskiego ruchu artystycznego, m.in. działalności teatralnej angażującej mieszkańców gminy – głównie dzieci i młodzież; 2.6.3 Popularyzowanie miejsc, wydarzeń i postaci związanych z historią Ziemi Radzymińskiej, w szczególności poprzez organizację obchodów, uroczystości, wystaw .
2.7. w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu: 2.7.1 Rozwijanie różnych dyscyplin sportowych poprzez szkolenie sportowe - głównie dzieci i młodzieży z terenu gminy Radzymin, organizacja współzawodnictwa sportowego oraz imprez sportowych i sportowo - rekreacyjnych. 2.7.2 Organizacja aktywnego wypoczynku rekreacyjno – sportowego dzieci i młodzieży z terenu gminy Radzymin, np. w formie obozów sportowych i rajdów.
§ 8
1. Lista wymienionych w § 7 pkt. 2 zagadnień określających priorytetowe kierunki działań nie zawsze stanowi jedyne kryterium podjęcia współpracy. Do pozostałych, ale niezwykle istotnych, kryteriów należą: wiarygodność, okazana efektywność i skuteczność realizacji założonych celów, nowatorstwo metod działania oraz posiadane zasoby. 2. W przypadku, gdy pozwoli na to stan środków budżetu Gminy i będą za tym przemawiać szczególne potrzeby społeczne, współdziałanie - w formie wsparcia wykonania zadań publicznych przez organizacje pozarządowe - może obejmować także zadania nie uznane za priorytetowe. 3. Organizacja może z własnej inicjatywy wystąpić do Burmistrza z ofertą realizacji zadania również takiego, które jest realizowane w inny sposób przez organ administracji publicznej; w takim przypadku Burmistrz ma obowiązek rozważyć celowość realizacji zadania przez organizację i poinformować o podjętej decyzji w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia.
§ 9
Pozafinansowe formy współpracy dotyczą sfery informacyjnej, organizacyjnej i szkoleniowej, głównie poprzez: 1. informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w 2008 roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu gminy na ich realizację oraz o ogłaszanych konkursach ofert i sposobach ich rozstrzygnięć; 2. współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych; 3. organizację spotkań samorządu gminnego z organizacjami - spotkania mogą mieć, w zależności od potrzeb i okoliczności, charakter konsultacyjny, informacyjny, integracyjny, w tym: a) możliwość konsultowania aktów prawa miejscowego, odpowiednio do zakresu działania statutowego danej organizacji, zgodnie zasadą dialogu społecznego, b) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków, 4. tworzenie, w miarę potrzeb, wspólnych zespołów o charakterze doradczym lub inicjatywnym w poszczególnych obszarach działalności pożytku publicznego, 5. pomoc w uzyskaniu lokalu lub udostępnienie, w miarę posiadanych możliwości, lokalu komunalnego, na działalność statutową organizacji, 6. promocja organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i w publikacjach urzędu informacji o ich działalności, 7. wspieranie organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w tym udzielanie rekomendacji, 8. angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć.
Rozdział III Zasady realizacji Programu Współpracy
§ 10
Intencją Gminy jest rozwój zakresu współpracy z sektorem pozarządowym, będącym ważnym składnikiem lokalnego systemu demokratycznego ładu społecznego, opartego o zasady: pomocniczości, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, przy zachowaniu suwerenności stron.
§ 11
Organizacje, prowadzące działalność pożytku publicznego, wspomagają Gminę w sferze realizacji zadań publicznych, w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy.
§ 12
Bezpośredni udział organizacji w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest związana z dziedziną przewidywaną w rocznym Programie współpracy.
§ 13
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych będzie odbywać się głównie w formie wspierania wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Dotacja udzielona będzie maksymalnie na okres 1 roku. 2. Wspieranie realizacji zadań publicznych wykonywanych przez organizacje pozarządowe lub inne podmioty, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert a) otwarte konkursy ofert są ogłaszane i przeprowadzane na zasadach określonych w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Ustawie o pomocy społecznej i o wydane przepisy wykonawcze, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia; b) Burmistrz ogłasza konkurs z co najmniej 30 – dniowym wyprzedzeniem, stosownie do terminu rozpoczęcia zadania , c) ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje, o których mowa w art. 13 ust.2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. d) konkursy ogłaszane będą przez Burmistrza poprzez: ogłoszenia w prasie (stosownie do rangi projektu), w Biuletynie Informacji Publicznej, wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń Urzędu, na stronie internetowej www.bip.radzymin.pl. e) szczegółowe informacje dotyczące terminów i miejsca składania ofert, dotyczących różnych obszarów współprac,y zawierać będą ogłoszenia o konkursie. 3. Realizacja zadań publicznych może nastąpić w innym trybie niż w otwartym konkursie, jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach Prawo zamówień publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania). 4. Ogłaszając konkurs Burmistrz powołuje komisję konkursową, a przy zadaniach z zakresu pomocy społecznej zespół opiniujący. 5. W skład komisji konkursowej i zespołu opiniującego wchodzą przedstawiciele Rady Miejskiej (przedstawiciel właściwej merytorycznie komisji Rady), urzędu i organizacji pozarządowych. 6. W skład komisji konkursowej lub zespołu opiniującego może wchodzić z głosem doradczym osoba, która w związku z wykonywaniem zawodu posiada specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań podlegających konkursowi. 7. Regulamin otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowych i innych podmiotów realizujących zadania pożytku publicznego określa Burmistrz w drodze zarządzenia.
§ 14
1. Protokół z posiedzenia komisji konkursowej lub zespołu opiniującego podlega zatwierdzeniu przez Burmistrza, który dokonuje ostatecznego podziału środków; od decyzji tych nie przysługuje organizacji odwołanie. 2. Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem rozstrzygnięcia konkursu. 3. Wyniki konkursu wraz ze zwięzłym opisem zadania zostaną są podawane do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach internetowych Urzędu www.radzymin.pl i na tablicy ogłoszeń, w terminie 30 dni od jego rozstrzygnięcia.
§ 15
Organizacja pozarządowa lub podmiot ubiegający się o wsparcie finansowe Gminy wykazują w składanej ofercie udział środków własnych.
§ 16
1. Wzór oferty, umowy i sprawozdania, związanego z wykonaniem zadania publicznego określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27.12.2005 r. ( Dz.U. Nr 264 poz. 2207). 2. Zadania z zakresu pomocy społecznej wymagają odrębnych druków ofert, umów i sprawozdań. 2.1 Wzór oferty z zakresu pomocy społecznej określa Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego ( Dz.U. Nr 44, poz. 427), 2.2 Wzór umowy o realizację zadania z zakresu pomocy społecznej określa Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie określenia ramowego wzoru umowy o realizację zadania z zakresu pomocy społecznej ( Dz.U. Nr 61, poz. 545), 2.3 Wzór sprawozdania z realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej określa Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru sprawozdania z realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej ( Dz.U. Nr 44, poz. 428 z dnia 21 marca 2005 r.). 3. Ofertę należy przygotować według następujących zasad: 1) oferta musi być przedstawiona w sposób czytelny ( najlepiej w formie drukowanej), 2) nie należy zmieniać układu pytań, 3) oferta musi być kompletna i zawierać odpowiedzi na wszystkie wymagane pytania (jeśli którekolwiek pytanie nie dotyczy wnioskodawcy czy zgłaszanego przez niego projektu, należy to jasno zaznaczyć np. wpisać „nie dotyczy”), 4) podawane informacje winny być dokładnie i wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić jasność i czytelność oferty, zwłaszcza w zakresie sposobu realizacji celów.
§ 17
1. Uchwalając budżet Gminy na rok 2008, Rada Miejska rezerwuje w nim środki finansowe na wspieranie określonych zadań publicznych wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji przez organizacje pozarządowe; dotacja jest przyznawana do wysokości środków zaplanowanych w uchwale budżetowej na dany cel. 2. Przyznane dotacje nie mogą być wykorzystane na inny cel niż przedstawiony w ofercie i określony w umowie; prawa i obowiązki wynikające z umowy nie mogą być przekazane osobom trzecim. 3. Dotacje nie mogą być wykorzystywane na: • przedsięwzięcia, które są finansowane z budżetu Gminy lub jej funduszy celowych z innego tytułu i na podstawie odrębnych przepisów; • pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć; • zadania i zakupy inwestycyjne ( zakup gruntów; budynków, lokali), • udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym • działalność gospodarczą; • pokrycie kosztów prowadzenia biura organizacji pozarządowej, w tym także wydatków na wynagrodzenie pracowników – poza zakresem realizacji zadania publicznego; • działalność polityczną lub religijną.
§ 18
Podmioty realizujące zadania zlecane przez Gminę zobowiązane są do informowania o fakcie dofinansowania zadania z budżetu Gminy w wydawnictwach i materiałach informacyjnych dotyczących zleconego zadania, a także poprzez tablice informacyjne lub w inny sposób adekwatny do charakteru realizowanego zadania.
§ 19
Za realizację Programu odpowiadają: a) Rada Miejska i jej komisje – w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej oraz ustalania priorytetów przyznawania dotacji na realizację zadań publicznych, b) Burmistrz Miasta i Gminy Radzymin – w zakresie realizacji tej polityki, podejmowania współpracy z Organizacjami , dysponowania środkami w ramach budżetu, decydowania o przyznaniu dotacji i innych form pomocy poszczególnym Organizacjom w ramach ustalonych przez Radę Miejską priorytetów. c) Merytoryczni pracownicy Urzędu i jednostki organizacyjne Gminy - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami.
§ 20
1. Burmistrz zastrzega sobie prawo kontroli w trakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe, w tym również sposób wydatkowania przekazywanych środków finansowych.
§ 21
Komunikacja i monitoring współpracy 1. Informowanie organizacji o działaniach dotyczących III sektora poprzez: - stronę internetową www.radzymin.pl, - Biuletyn Informacji Publicznej, - tablice ogłoszeń, - prasę lokalną. 2. Organizacje informują Gminę o swojej działalności i zrealizowanych przedsięwzięciach pisemnie oraz zgodnie z zasadami określonymi w zawartych umowach, a wszelkie uwagi, wnioski i propozycje dotyczące bieżącej realizacji Programu mogą być zgłaszane Burmistrzowi za pośrednictwem pracownika urzędu koordynującego współpracę. 3. Burmistrz składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji uchwały w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku sprawozdawczym. 4. W zakresie oceny i przebiegu współpracy Gminy z organizacjami w roku 2008 stosowane będą niżej wymienione informacje, stanowiące mierniki efektywności Programu: • liczba organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne w oparciu o dotacje, z wyszczególnieniem organizacji podejmujących współpracę z gminą po raz pierwszy, • liczba osób, które były adresatami realizowanych działań publicznych, • liczba osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych (w tym wolontariuszy), • ilość zadań, które realizowano na podstawie programu współpracy, • wysokość kwot udzielonych dotacji, • wielkość wkładu własnego (finansowego i pozafinansowego) organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych, • systemowe rozwiązania problemów ważnych dla funkcjonowania gminy, tworzenie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań problemów społecznych. 5. Propozycje i wnioski dotyczące Programu na rok 2009 organizacje mogą składać do Burmistrza w terminie do końca września 2008 r.
Rozdział IV Przepisy końcowe
§ 22
Posiadanie przez Gminę tytułu egzekucyjnego, wynikającego ze zobowiązań finansowych organizacji lub innego podmiotu wobec Gminy wyklucza przyznanie dotacji na zgłaszane w ofercie zadania lub programy.
§ 23
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Programem do współpracy Gminy z organizacjami zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i inne akty prawne (np. Ustawa pomocy społecznej, Prawo zamówień publicznych).
§ 24
Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
|