Załącznik do Uchwały Nr 471/XXXII/2009 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 20 listopada 2009 roku
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY RADZYMIN Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI na 2010 rok
Wstęp
Roczny Program współpracy Gminy Radzymin z Organizacjami Pozarządowymi jest podstawowym dokumentem opisującym zasady współpracy samorządu gminnego z lokalnym sektorem pozarządowym. Program wyznacza również sposób realizacji przez Gminę obowiązków wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych i innych podmiotów ze sfery pożytku publicznego świadczących usługi na rzecz mieszkańców Gminy Radzymin. Trzeci sektor – obywatele, którzy dobrowolnie zrzeszając się w organizacjach, służą swoją wiedzą, doświadczeniem i zaangażowaniem lokalnej społeczności - to kluczowy partner radzymińskiego samorządu w realizacji wielu zadań publicznych i rozwiązywaniu gminnych problemów. Program został przygotowany w oparciu o dotychczasowe doświadczenia z partnerskiej współpracy Gminy z sektorem pozarządowym, na podstawie zdiagnozowanych potrzeb samorządu oraz opinii organizacji wyrażonych w przeprowadzonych konsultacjach społecznych.
§ 1
1. Ilekroć w niniejszym „Programie współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi na rok 2010”, zwanym dalej „Programem”, jest mowa o: 1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. 2003r. nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami); 2) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie ustaw, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacje i stowarzyszenia, a także osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; 3) konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art.11 ust 2 ustawy. 4) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Radzymina; 5) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Radzymin; 6) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Radzymin; 7) Radzie - należy przez to rozumieć Radzymińską Radę Działalności Pożytku Publicznego.
§ 2
1. Celem współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi jest podniesienie skuteczności i efektywności działań w sferze wykonywania zadań publicznych, kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego i wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych, budowa partnerstwa, partycypacji i współodpowiedzialności za sprawy Gminy, w tym: 1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną, 2) promocje postaw obywatelskich i prospołecznych, 3) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów lokalnych, 4) tworzenia warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy, 5) kształtowanie współpracy między Burmistrzem a organizacjami, 6) umocnienie lokalnych działań i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych, 7) integracja organizacji z terenu Gminy. 2. Cele Programu obejmują systemową i zorganizowana współpracę Gminy z organizacjami pozarządowymi. 3. Program określa zakres i formy współpracy, a także zadania priorytetowe w zakresie współpracy Burmistrza z organizmami pozarządowymi w roku 2010. 4. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy Gminy z organizacjami jest prowadzenie przez te organizacje działalności pożytku publicznego na terenie Gminy Radzymin i na rzecz jej mieszkańców.
§ 3
1. Współpraca Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach pomocniczości (subsydiarności), suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności ( transparentności), a także pozyskiwania dodatkowych środków. 2. Zasada pomocniczości (subsydiarności), jest zasadą o charakterze ustrojowym i oznacza uporządkowanie wzajemnych relacji oraz podziału zadań między sektorem publicznym, a sektorem obywatelskim, ukierunkowane na wspieranie wspólnot mieszkańców i ich organizacji oraz ograniczanie interwencjonizmu państwa i administracji lokalnej. Oznacza, że Gmina Radzymin powierza podmiotom Programu realizację zadań własnych , a podmioty Programu zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Samorząd oczekuje od organizacji samodzielnego wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet gminy nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania organizacji, gdyż organizacje winny wykorzystywać możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych z funduszy europejskich oraz innych organizacji i instytucji grantodawczych. 3. Zasada suwerenności stron polega na tym, iż strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązywania problemów i zadań. Gmina Radzymin respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych. 4. Zasada partnerstwa oznacza, iż strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydowaniu o alokacji środków na ich realizację, wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne w tych procesach. Gmina Radzymin traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji aktywnego uczestnictwa w organizowanych spotkaniach, przekazywania informacji oraz udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd. 5. Zasada efektywności polega na wspólnym dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Gmina Radzymin będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu wykonywania zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe. Jest to zasada korzyści publicznej, tzn. – pierwszeństwo w dostępie do środków programu mają zadania , których pozytywne skutki będą dotyczyły możliwie szerokiego grona mieszkańców gminy , lub które w inny sposób będą realizować ważną korzyść publiczną. 6. Zasada uczciwej konkurencji oraz zasada jawności zakładają kształtowanie przejrzystych zasad współpracy, opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatora zadania publicznego. Kierując się zasadą uczciwej konkurencji strony współpracy w trakcie postępowania konkursowego oraz realizacji zadania publicznego działać będą zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra działań partnera. Gmina oczekuje od organizacji współpracujących sporządzania właściwej dokumentacji projektu, rzetelnej realizacji zleconych zadań, wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych. Zasada jawności urzeczywistniana jest poprzez udostępnianie przez Gminę współpracującym z nią podmiotom informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie gminnym na współpracę z podmiotami Programu oraz o kryteriach i sposobie oceny projektów. Zasada jawności obliguje podmioty Programu do udostępniania Gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej , sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej. 7. Zasada pozyskiwania dodatkowych środków – samorząd gminy preferuje te podmioty, które stosują zasadę współfinansowania danego przedsięwzięcia, tj. w montażu finansowym zgłoszonej oferty współpracy wykazują zobowiązania własne i innych sponsorów/partnerów.
§ 4
Współpraca Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi w roku 2010 obejmować będzie zadania własne Gminy mieszczące się katalogu zadań z art. 4 ust. 1 ustawy, a w szczególności z zakresu: 1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, działania na rzecz osób starszych oraz niepełnosprawnych; 2) upowszechniania kultury fizycznej i sportu; 3) ochrony i promocji zdrowia; 4) krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży; 5) ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; 6) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej; 7) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym; 8) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
§ 5
W sferze zadań publicznych podejmowane będą działania, polegające między innymi na: 1) rozpoznawaniu potrzeb mieszkańców; 2) integracji społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem, w szczególności bezrobotnych, bezdomnych i uzależnionych oraz osób niepełnosprawnych; 3) upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży; 4) partnerskiej współpracy różnych podmiotów w realizacji zadań; 5) aktywizowaniu środowiska lokalnego poprzez inicjowanie przedsięwzięć o charakterze integracyjnym, kulturalnym, twórczym lub rekreacyjnym;
§ 6
1. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb samorządu oraz na podstawie opinii organizacji wyrażonych w przeprowadzonych konsultacjach społecznych, strefa zadań publicznych Gminy, które będą realizowane we współpracy w 2010 r. obejmuje zadania:
- w zakresie pomocy społecznej: 1) poprawa sytuacji opiekuńczo – wychowawczej dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzin w ich prawidłowym funkcjonowaniu poprzez organizację letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym; 2) realizacja programów w sferze zapobiegania wykluczeniu społecznemu, integracja społeczna osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem, a w szczególności niepełnosprawnych, bezdomnych i zagrożonych bezdomnością; 3) wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju i wykorzystywania potencjału osób starszych w środowisku lokalnym a także przeciwdziałanie osamotnieniu i zagrożeniu marginalizacją społeczną osób starszych, w szczególności poprzez wspieranie wszechstronnych działań na rzecz ich aktywizacji i integracji;
- w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu: 1) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć i szkolenie w różnych dyscyplinach sportu, wspieranie sportowych reprezentacji Gminy Radzymin w imprezach i zawodach sportowych, wspieranie organizacji zawodów oraz masowych imprez rekreacyjno – sportowych, umożliwiających mieszkańcom Gminy aktywne uczestnictwo; 2) organizacja aktywnego wypoczynku rekreacyjno – sportowego, głównie dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Radzymin.
- w zakresie ochrony i promocji zdrowia: 1) zwiększanie potencjału zdrowotnego i świadomości zdrowotnej mieszkańców gminy Radzymin poprzez promocję zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia oraz działalność profilaktyczną i edukacyjną z zakresu ochrony zdrowia i profilaktyki chorób; 2) podejmowanie różnorodnych działań dla kształtowania zdrowego stylu życia osób powyżej 50 roku życia;
- w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży: 1) prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie krajoznawstwa, organizacja czasu wolnego; 2) organizowanie różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży.
- w zakresie ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego: 1) edukacja ekologiczna społeczeństwa - propagowanie wiedzy ekologicznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych; 2) promowanie zachowań przyjaznych środowisku oraz dobrych rozwiązań proekologicznych.
- w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji: 1) wspieranie działalności kulturotwórczej i edukacji kulturalnej, w szczególności poprzez wspieranie znaczących, niekomercyjnych publikacji i wydawnictw związanych tematem lub osobą twórcy z Gminą Radzymin, służących budowaniu lokalnej tożsamości; 2) popularyzowanie miejsc, wydarzeń i postaci związanych z historią Ziemi Radzymińskiej; 3) wspieranie społecznych lokalnych inicjatyw kulturalnych oraz stwarzanie przyjaznych warunków realizacji imprez i przedsięwzięć o charakterze artystycznym i społeczno – kulturalnym - w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym: 1) popularyzowanie działań na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym propagowanie działań z zakresu ratownictwa medycznego; 2) prowadzenie profilaktycznej i informacyjnej działalności w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom na terenie Gminy Radzymin, a w szczególności realizacja programów profilaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami 3) realizację programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego i wypoczynku dzieci i młodzieży, stanowiących alternatywę dla zachowań ryzykownych.
- w zakresie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych 1) wspieranie aktywności obywatelskiej i postaw prospołecznych na rzecz lokalnego rozwoju, rozwiązywania lokalnych problemów i integracji;
2. Burmistrz, na podstawie stwierdzenia potrzeb lokalnych lub na wniosek organizacji pozarządowej, może w drodze zarządzenia wskazać inne niż określone w § 6 pkt. 1 zadania, które wymagają realizacji w celu ich zlecenia organizacjom pozarządowym.
§ 7
1. Gmina Radzymin współpracuje z organizacjami pozarządowymi w formie: 1) finansowej tj. zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych wraz z przekazaniem dotacji na ich dofinansowanie w trybach przewidzianych ustawą lub przepisami szczególnymi; 2) pozafinansowej, głównie poprzez: - wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, w szczególności poprzez publikowanie informacji na stronach internetowych Gminy Radzymin, współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków; - konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji poprzez między innymi udostępnianie projektów tych aktów na stronach internetowych Gminy Radzymin i na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu; - tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz organów administracji gminnej; a także: - promocję i popularyzację organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i w publikacjach Urzędu Miasta i Gminy Radzymin informacji o ich działalności, a także wszelka pomoc w tworzeniu ich dobrego wizerunku; - wspieranie organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w tym udzielanie informacji o istnieniu innych źródeł finansowania oraz udzielanie rekomendacji; - doradztwo i udzielanie przez samorząd pomocy merytorycznej organizacjom w przygotowywaniu projektów i pisaniu wniosków; - angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć, - współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych; - wspieranie przez samorząd gminny akcji promującej przekazywanie 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych lokalnym organizacjom; - organizowanie spotkań informacyjnych i tematycznych organizacji i przedstawicieli samorządu połączonych z dyskusjami o współpracy z samorządem, jak również z omawianiem kwestii dotyczących merytorycznej strony działalności gminy i organizacji w poszczególnych dziedzinach, a także wspólnych konferencji i seminariów; - wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i planowanie działań służących ich zaspokojeniu; - inicjowanie lub organizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych, a także działalność informacyjna w zakresie oferowanych przez inne podmioty szkoleń i publikacji dla organizacji pozarządowych; - informowanie w lokalnych mediach o udziale organizacji w pracach na rzecz Gminy , pomoc organizacjom w nawiązywaniu współpracy z mediami oraz z organizacjami spoza terenu Gminy; - Burmistrz, w miarę swoich możliwości, nieodpłatnie udostępnia pomieszczania i lokale będące w jego dyspozycji organizacjom współpracującym na stale z Gminą, na organizowanie nieodpłatnych konferencji, szkoleń i spotkań. 2. Organizacje współpracujące z Gminą są zobowiązane do: 1) promowania Gminy poprzez umieszczanie na wszystkich materiałach promocyjnych i reklamowych dotyczących zadań finansowanych ze środków gminnych informacji o zaangażowaniu Burmistrza w realizacje wspólnego projektu; 2) informowania w trakcie wykonywania zadania o tym, że jest ono wspierane finansowo przez Gminę.
§ 8
Podmioty odpowiedzialne za realizację i opracowanie Programu to: 1) Burmistrz w zakresie: - podejmowania decyzji o kierunkach współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego; - dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu Gminy; - zatwierdzania regulaminów konkursowych; - ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych; - ustalania składu zespołów konsultacyjnych, opiniujących oferty w otwartych konkursach ofert; - upoważniania pracowników do przeprowadzania kontroli realizacji zadania. 2) Pracownik Urzędu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie: - bieżących kontaktów z organizacjami; - przygotowania programu współpracy; - zbierania danych do aktualizacji wykazu organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzonego na stronie internetowej Urzędu; - przygotowania i publikacji ogłoszeń o otwartych konkursach ofert na realizację zadań pożytku publicznego; - konsultacji z organizacjami sposobu wypełniania ofert; - organizowania prac zespołów konsultacyjnych, opiniujących oferty w otwartych konkursach ofert, publikacji wyników konkursu; - koordynowania sporządzania umów z oferentami, których oferty zostały wybrane w konkursach; - opracowywanie regulaminów konkursowych. 3) Referat Finansowy w zakresie: - kontroli wydatkowania dotacji pod względem rachunkowym
§ 9
1. Burmistrz powołuje Radzymińską Radę Działalności Pożytku Publicznego i ustala szczegółowe zasady jej funkcjonowania. 2. Radzymińską Radę działalności Pożytku Publicznego powołuje się w celu kształtowania właściwej współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Rada będzie pełnić funkcje zespołu o charakterze doradczym, opiniodawczym i inicjatywnym oraz pomocniczym samorządu gminnego zakresie realizacji zasady dialogu obywatelskiego oraz wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego. 3. Do zadań Rady, będącej główną platformą współpracy Gminy z organizacjami, należy w szczególności: 1) współtworzenie i/lub opiniowanie kierunków działań Gminy i gminnej administracji samorządowej w zakresie współpracy z organizacjami, w szczególności Programów współpracy, a także sprawozdań z ich realizacji; 2) opiniowanie innych aktów prawa lokalnego dotyczących współpracy z sektorem pozarządowym; 3) inicjowanie nowych przedsięwzięć na rzecz współpracy Gminy z organizacjami oraz występowanie do Burmistrza i Rady Miejskiej z propozycjami rozwiązań prawnych i działań w sferze pożytku publicznego; 4) monitoring i bieżąca ocena realizacji Programu; 5) opiniowanie programów realizowanych z udziałem organizacji; 6) wyznaczanie strategicznych kierunków współpracy na kolejne lata; 7) rekomendowanie wypracowanych standardów usług społecznych. 4. W skład Radzymińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego wchodzą: - przedstawiciele Rady Miejskiej w Radzyminie; - Burmistrz lub jego przedstawiciel, pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Radzymin; - przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na obszarze Gminy wybrani na zorganizowanym przez Burmistrza spotkaniu przedstawicieli tych organizacji. 5. Praca w Radzie ma charakter społeczny, bez prawa do wynagrodzenia, także w postaci ryczałtowej (diety).
§ 10
1. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizacje zadań objętych niniejszym Programem określa uchwała budżetowa na 2010 rok. 2. Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na: - realizację zadań finansowanych z budżetu Gminy Radzymin z innego tytułu, - zadania i zakupy inwestycyjne, - zakup nieruchomości, - finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, - działalność polityczną lub religijną. 3. Dane zadanie może być dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs.
§ 11
1. Bieżącym monitoringiem realizacji Programu zajmuje się wyznaczony przez Burmistrza pracownik / pełnomocnik ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, który współpracuje z Radą. 2. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy i przedstawianiu tej oceny Burmistrzowi oraz organizacjom. 3. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy Gminy z organizacjami. 4. Realizacja Programu jest poddana ewaluacji rozumianej jako planowe działania mające na celu ocenę realizacji wykonania Programu. 5. W celu monitoringu realizacji Programu ustala się następujące wskaźniki realizacji: - liczba otwartych konkursów ofert, - liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert, - liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego, - liczba umów zerwanych lub unieważnionych, - ilość zadań, których realizację zlecono organizacjom pozarządowym, - wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach zadaniowych, - liczba beneficjentów realizowanych zadań/ liczba osób, które są adresatami realizowanych zadań publicznych, - liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w oparciu o dotacje, - liczba organizacji pozarządowych podejmujących po raz pierwszy zadania publiczne w oparciu o dotacje. 6. Burmistrz składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji Programu w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku sprawozdawczym. 7. W rocznym sprawozdaniu z realizacji Programu dokonana zostanie ocena stanu współpracy Gminy z organizacjami w zakresie realizacji projektów, a także uwagi i wnioski wypływające z tej współpracy.
|