Załącznik do Uchwały Nr 617/XLIII/2010 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 5.11.2011 roku
PROGRAM WSPÓŁPRACY NA 2011 ROK GMINY RADZYMIN Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
Wstęp Aktywność społeczna mieszkańców jest jednym z najważniejszych uwarunkowań gwarantujących prawidłowy rozwój społeczny, przyczynia się do pełniejszego zaspokajania potrzeb oraz rozwoju poczucia odpowiedzialności za przyszłość gminy. Jedną z form ruchu społecznego polegającego na tym, iż ludzie się zrzeszają i podejmują wspólne działania, jest działalność organizacji pozarządowych. Efektywna forma wykonywania wielu zadań publicznych zakłada korzystanie ze wszystkich sił społecznych tkwiących w lokalnej wspólnocie mieszkańców Władze samorządowe Radzymina konsekwentnie dążą do zwiększenia bezpośredniego udziału mieszkańców w tworzeniu i realizacji lokalnej polityki społecznej. Zgodnie z zasadą pomocniczości inicjują i wspierają oddolne inicjatywy służące dobru ogółu.. Organizacje pozarządowe, nazywane także trzecim sektorem lub skrótowo NGO są nie tylko istotnym elementem gminnego krajobrazu, ale pełnią specjalną funkcję w społeczności lokalnej. Aktywność obywateli, grup mieszkańców, a przede wszystkim praca organizacji pozarządowych jest bowiem miarą dojrzałości społeczeństwa demokratycznego. Działające na terenie miasta i gminy Radzymin organizacje pozarządowe są różnorodne i zajmują się wieloma dziedzinami życia. Niezależnie od pola działalności zawsze realizują społecznie użyteczne cele. Należy podkreślić, iż największy potencjał stanowią małe organizacje, działające lokalnie, które znają swoje środowisko i jego potrzeby, dysponują głęboką wiedzą z zakresu prowadzonej działalności statutowej i efektywnie pracują na rzecz małych społeczności. Są one najwartościowszym partnerem samorządu w realizacji wielu zadań publicznych i rozwiązywaniu gminnych problemów. Tym samym taka współpraca stanowi ważny element w radzymińskim modelu demokracji lokalnej i przyczynia się do realizacji strategicznego celu w rozwoju Gminy Radzymin, jakim jest sukcesywne podnoszenie jakości życia mieszkańców. Prawne podstawy współpracy określa ustawa z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz.873 z późn. zm).Program współpracy z sektorem obywatelskim, który jest otwartą ofertą dla wszystkich organizacji pozarządowych prowadzących statutową działalność pożytku publicznego na terenie Gminy Radzymin, ułatwi wydobycie i wykorzystanie potencjału społecznego w celu dynamicznego rozwoju naszej Małej Ojczyzny. Generalnym adresatem zawartych w programie przedsięwzięć jest wspólnota samorządowa, którą tworzą wszyscy mieszkańcy Gminy. Z uchwalonego programu współpracy na rok 2011 wynika deklaracja Rady Miejskiej w Radzyminie i Burmistrza Radzymina kontynuacji i efektywnej współpracy z III sektorem. Program określa zasady, formy i zakres współpracy organów samorządowych Gminy Radzymin z Organizacjami pozarządowymi.
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w niniejszej uchwale mowa jest o: 1) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2003r. nr 96, poz. 873 z późn.zm.); 2) organizacjach – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art.3 ust. 3 Ustawy, działające w sferze pożytku publicznego; 3) Programie – należy przez to rozumieć „Program współpracy na rok 2011 Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”; 4) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Radzymin; 5) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Radzyminie; 6) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Radzymina; 7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Radzymin; 8) dotacji - należy przez to rozumieć dotację w rozumieniu art.2 pkt.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2003r. nr 96, poz. 873 z późn.zm.); 9) otwarty konkurs ofert - należy przez to rozumieć konkurs, o którym mowa w art.11 ust.2 oraz art.13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2003r. nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Rozdział II Cel główny i cele szczegółowe Programu
§ 2
Program jest elementem strategii Gminy Radzymin w zakresie realizowanej polityki społecznej.
§ 3
1. Cele główne Programu współpracy dotyczą budowy demokracji na szczeblu gminnym, kształtowania społeczeństwa obywatelskiego i wspomagania rozwoju społeczności lokalnych, budowy partnerstwa, partycypacji społecznej i współodpowiedzialności za sprawy gminy, a także podniesienia skuteczności, jakości i efektywności świadczenia usług publicznych, w tym: 1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną, 2) promocje postaw obywatelskich i prospołecznych, 3) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów, 4) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w gminie; 5) tworzenia warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy, 6) kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi; 7) umacnianie lokalnych działań, stwarzanie warunków dla powstawania inicjatyw i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych, 8) integracja organizacji z terenu Gminy, 9) poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych. 2. Cele szczegółowe Programu wynikające z potrzeby zaspokajania konkretnych potrzeb lokalnych, w tym: 1) zapewnienie efektywnego wykonywania określonych zadań własnych Gminy poprzez włączenie organizacji w realizację tych zadań; 2) intensyfikacja różnorodnych działań na rzecz dzieci i młodzieży, w tym w szczególności upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu; 3) tworzenie warunków dla integracji i aktywizacji osób starszych, emerytów, rencistów i inwalidów; 4) stworzenie warunków do zwiększenia współpracy mieszkańców w celu efektywniejszego rozwiązywania różnorodnych lokalnych problemów; 5) integracji społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem, w szczególności bezrobotnych, bezdomnych i uzależnionych oraz osób niepełnosprawnych; 6) partnerskiej współpracy różnych podmiotów w realizacji zadań; 7) aktywizowaniu środowiska lokalnego poprzez inicjowanie przedsięwzięć o charakterze integracyjnym, kulturalnym, twórczym lub rekreacyjnym; 8) kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa między administracja publiczną a Organizacjami; 9) poznanie środowiska Organizacji w Gminie, wzmocnienie ich pozycji; 10) uzupełnienie działań Gminy w zakresie nieobjętym przez struktury samorządowe; 11) partycypacja społeczna – umacnianie w świadomości społecznej poczucia współtworzenia i współodpowiedzialności za społeczność lokalną, budowanie społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o wszystkie grupy wiekowe: seniorów, dorosłych, młodzież i dzieci; 12) promowanie aktywności społecznej, postaw obywatelskich i prospołecznych, w tym działań woluntarystycznych; 13) realizacja Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Radzymin, definiującej wizję rozwoju Gminy: Wysoka jakość życia w mieście i gminie Radzymin.
Rozdział III Zasady współpracy
§ 4
1.Współpraca Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach pomocniczości (subsydiarności), suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności ( transparentności).W równym stopniu ma dotyczyć samorządu lokalnego, jak również organizacji pozarządowych. 1) Zasada pomocniczości (subsydiarności), jest zasadą o charakterze ustrojowym i oznacza uporządkowanie wzajemnych relacji oraz podziału zadań między sektorem publicznym, a sektorem obywatelskim, ukierunkowane na wspieranie wspólnot mieszkańców i ich organizacji oraz ograniczanie interwencjonizmu państwa i administracji lokalnej. Oznacza, że Gmina Radzymin powierza podmiotom Programu realizację zadań własnych , a podmioty Programu zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Samorząd oczekuje od organizacji samodzielnego wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet gminy nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania organizacji, gdyż organizacje winny w jak najpełniejszym stopniu wykorzystywać możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych z funduszy europejskich oraz innych organizacji i instytucji grantodawczych. 2) Zasada suwerenności stron polega na tym, iż strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązywania problemów i zadań. Gmina Radzymin respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych. 3) Zasada partnerstwa oznacza, iż strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydowaniu o alokacji środków na ich realizację, wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne w tych procesach. Gmina Radzymin traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji aktywnego uczestnictwa w organizowanych spotkaniach, przekazywania informacji oraz udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd. 4) Zasada efektywności polega na wspólnym dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Gmina Radzymin będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu wykonywania zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe. Jest to zasada korzyści publicznej, tzn. – pierwszeństwo w dostępie do środków programu mają zadania , których pozytywne skutki będą dotyczyły możliwie szerokiego grona mieszkańców gminy, lub które w inny sposób będą realizować ważną korzyść publiczną. 5) Zasada uczciwej konkurencji zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy, opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatora zadania publicznego. Kierując się zasadą uczciwej konkurencji strony współpracy w trakcie postępowania konkursowego oraz realizacji zadania publicznego działać będą zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra działań partnera. Gmina oczekuje od organizacji współpracujących sporządzania właściwej dokumentacji projektu, rzetelnej realizacji zleconych zadań, wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych. 6) Zasada jawności realizowana jest poprzez udostępnianie przez Gminę współpracującym z nią podmiotom informacji na temat celów , kosztów, efektów współpracy, a także środków finansowych zaplanowanych w budżecie gminy na współprace z organizacjami pozarządowymi oraz o kryteriach i sposobie oceny złożonych przez nie ofert. Zasada jawności obliguje podmioty Programu do udostępniania Gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej, sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej. 2. Proces współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi jest poddany społecznej kontroli, w szczególności poprzez: 1) udział przedstawicieli organizacji w komisjach konkursowych, opiniujących przyznawanie dotacji w ramach otwartych konkursów ofert; 2) umieszczanie na stronie internetowej urzędu informacji na temat przyznanych dotacji; 3) ogłaszanie i dystrybucja rocznych sprawozdań z realizacji programu współpracy, a także przedkładanie ich Radzie Miejskiej; 4) stosowanie jasnych, czytelnych procedur i kryteriów podejmowania decyzji w sprawie organizacji.
Rozdział IV Zakres podmiotowy - realizatorzy współpracy § 5
1. Realizatorami współpracy ze strony władz samorządowych Gminy Radzymin są: 1) Rada Miejska i jej Komisje w zakresie wytyczania celów polityki społeczno – finansowej, określania obszarów współpracy, uchwalania rocznego Programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz zapewnienia w budżecie środków finansowych na jego realizację; 2) Burmistrz w zakresie polityki społecznej i finansowej wytyczonej przez Radę Miejską, realizacji zadań wynikających z Programu współpracy gminy z sektorem obywatelskim, kontroli i oceny stanu realizacji zleconych zadań samorządowych pod względem efektywności i jakości przy pomocy upoważnionych pracowników Urzędu, przedstawienia Radzie Miejskiej zbiorczego sprawozdania z realizacji zadań Gminy we współpracy z organizacjami pozarządowymi. 3) Sekretarz Gminy w zakresie wszechstronnej współpracy oraz koordynacji współpracy jednostek organizacyjnych Urzędu z organizacjami pozarządowymi oraz bieżącego monitoringu stanu współpracy; 4) jednostki organizacyjne Urzędu i Gminy w zakresie realizacji swoich zadań. 2. Realizatorami współpracy ze strony sektora pozarządowego są organizacje pozarządowe i inne uprawnione podmioty prowadzące działalność statutową w sferze pożytku publicznego, w rozumieniu Ustawy. 3.Wspólne zespoły ds. współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi, w skład których wchodzą przedstawiciele reprezentacji organizacji działających na terenie Gminy oraz władz samorządowych.
§ 6
Podmioty odpowiedzialne za opracowanie i realizację Programu: 1) Burmistrz jest odpowiedzialny za opracowanie i realizację Programu współpracy, w szczególności zakresie: - podejmowania decyzji o priorytetowych kierunkach współpracy z organizacjami pozarządowymi; - dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu Gminy; - zatwierdzania regulaminów konkursowych; - ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych; - ustalania składu komisji konkursowych, opiniujących oferty; - zawierania umów na realizację dotowanych zadań publicznych z budżetu gminy w ramach przewidzianych środków; - upoważniania pracowników do przeprowadzania kontroli realizacji zadania. 2) Sekretarz Gminy (lub inny upoważniony pracownik Urzędu) jest odpowiedzialny za przygotowanie i realizację Programu współpracy, w szczególności zakresie: - bieżących kontaktów z organizacjami; - przygotowania projektu programu współpracy; - konsultowanie programu z organizacjami; - zbierania danych do aktualizacji wykazu organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzonego na stronie internetowej Urzędu; - przeprowadzania otwartych konkursów ofert na realizację zadań pożytku publicznego; - konsultacji z organizacjami sposobu wypełniania ofert; - organizowania prac komisji konkursowych, opiniujących oferty w otwartych konkursach ofert, publikacji wyników konkursu; - koordynowania sporządzania umów z oferentami, których oferty zostały wybrane w konkursach; - opracowywanie regulaminów konkursowych. 3) Referat Finansowy Urzędu jest odpowiedzialny za realizację Programu zakresie kontroli wydatkowania dotacji pod względem prawno – finansowym (prawidłowości wykorzystania środków publicznych ) i rachunkowym.
Rozdział V Zakres przedmiotowy oraz priorytetowe zadania publiczne
§ 7
1. Gmina współpracuje z Organizacjami w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 Ustawy, o ile te zadania są własnymi zadaniami Gminy. 2. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy Gminy z organizacjami jest prowadzenie przez te organizacje działalności pożytku publicznego na terenie Gminy Radzymin i/ lub na rzecz jej mieszkańców. 3. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb samorządu oraz w oparciu o potencjał i opinie organizacji pozarządowych, sfera zadań publicznych gminy, które będą realizowane we współpracy, obejmuje zadania w zakresie: 1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; 2) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; 3) ochrony i promocji zdrowia; 4) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; 5) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu; 6) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; 7) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych; 8) podtrzymywania i upowszechnienia tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 9) wypoczynku dzieci i młodzieży, turystyki i krajoznawstwa; 10) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; 11) edukacji, oświaty i wychowania; 12) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym; 13) porządku i bezpieczeństwa publicznego; 14) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
§ 8
1. Przedstawia się wykaz zadań na rok 2011, w realizacje których może włączyć się sektor pozarządowy. Obszary współpracy i zadania publiczne traktowane priorytetowo w roku 2011: 1) w zakresie pomocy społecznej w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób: a) poprawa sytuacji opiekuńczo – wychowawczej dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzin w ich prawidłowym funkcjonowaniu poprzez organizację letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym; b) rehabilitacja społeczna osób bezdomnych, w tym zapewnienie schronienia osobom potrzebującym.
2) w zakresie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych: a) wszechstronna działalność, w tym turystyczna, terapeutyczna, kulturalna, uspołeczniająca, integrująca i aktywizująca środowiska osób niepełnosprawnych oraz prowadzenie innowacyjnych działań zapobiegających ich izolacji i marginalizacji.
3) w zakresie ochrony i promocji zdrowia: a) zwiększanie potencjału zdrowotnego i świadomości zdrowotnej mieszkańców Gminy Radzymin poprzez promocję zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia oraz działalność profilaktyczną i edukacyjną z zakresu ochrony zdrowia i profilaktyki chorób, w tym: - wspieranie działań w zakresie honorowego oddawania krwi wśród mieszkańców Gminy; - profilaktyka cukrzycy; b) podejmowanie różnorodnych działań dla kształtowania zdrowego stylu życia oraz wszechstronnej aktywizacji ludzi w podeszłym wieku.
4) w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego: a ) wspieranie działań utrwalających tożsamość kulturalną miasta i gminy Radzymin, osiągnięć lokalnych twórców i środowisk artystycznych oraz edukacji kulturalnej, w szczególności poprzez wspieranie wydawania niekomercyjnych publikacji poświęconych historii, kulturze i tradycji Ziemi Radzymińskiej, służących budowaniu lokalnej tożsamości, z wykorzystaniem różnych nośników zapisu, realizowanych na zasadach działalności pożytku publicznego nie będącej działalnością gospodarczą; b) popularyzowanie miejsc, wydarzeń i postaci związanych z Ziemią Radzymińską, wspieranie edukacji kulturalnej i działań artystycznych dzieci i młodzieży, organizacja konkursów z zakresu kultury; c) wspieranie społecznych lokalnych inicjatyw kulturalnych oraz stwarzanie przyjaznych warunków realizacji imprez i przedsięwzięć o charakterze artystycznym i społeczno – kulturalnym. 5) w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu: a ) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców Gminy Radzymin, szczególnie poprzez szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, organizacja zawodów i rozgrywek sportowych, wspieranie sportowych reprezentacji Gminy, organizacja masowych imprez rekreacyjno – sportowych oraz udostępnienie i utrzymanie do tego celu bazy sportowo- rekreacyjnej. b) organizacja aktywnego wypoczynku rekreacyjno – sportowego, głównie dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Radzymin: - organizacja programów rekreacyjno- sportowych w ramach „Akcji Zima 2011” - organizacja programów rekreacyjno- sportowych w ramach „ Akcji Lato 2011”. 6) w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym: a) wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju i wykorzystywania potencjału osób starszych w środowisku lokalnym a także przeciwdziałanie osamotnieniu i zagrożeniu marginalizacją społeczną osób starszych, w szczególności poprzez wspieranie wszechstronnych działań na rzecz ich aktywizacji i integracji. 7) w zakresie podtrzymywania i upowszechnienia tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej , obywatelskiej i kulturowej, działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych: a) spotkania integracyjne środowiska kombatantów i rodzin katyńskich; b) wspieranie organizacji pozarządowych skupiających i/lub działających na rzecz kombatantów oraz osób będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego; organizacja i udział w obchodach rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci poległych, organizacji spotkań okolicznościowych, kultywowania tradycji. 8) w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży, turystyki i krajoznawstwa: a) organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży w formach stacjonarnych i wyjazdowych; b) prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie turystyki i krajoznawstwa . 9) w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego: a) promowanie i wspieranie edukacji ekologicznej; b) działalność na rzecz opieki nad zwierzętami. 10) w zakresie edukacji, oświaty i wychowania: a) działania wychowawcze i edukacyjne na rzecz dzieci i młodzieży- kształtowanie postaw patriotycznych, pielęgnowanie tradycji lokalnych i regionalnych, rozwijanie aktywności obywatelskiej, popularyzacja wiedzy o historii Ziemi Radzymińskiej. 11) w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym: a) edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży, mające na celu poprawę ich bezpieczeństwa, tworzenie pozytywnych wzorców zachowań, przeciwdziałanie uzależnieniom; realizacja programów profilaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami. b) popularyzowanie działań na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym propagowanie działań z zakresu ratownictwa medycznego. 12) w zakresie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych: a) wspieranie aktywności obywatelskiej i postaw prospołecznych na rzecz lokalnego rozwoju, rozwiązywania lokalnych problemów i integracji.
2. Burmistrz Radzymina, na podstawie stwierdzenia potrzeb lokalnych lub na wniosek organizacji pozarządowej może w drodze zarządzenia wskazać inne niż określone w § 8 pkt.1 zadania, które wymagają realizacji w celu ich zlecenia organizacjom pozarządowym na zasadach określonych w Ustawie lub odrębnych przepisach.
Rozdział VI Formy współpracy
§ 9
1. Gmina Radzymin współpracuje z organizacjami pozarządowymi w formie: 1) finansowej tj. zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych wraz z przekazaniem dotacji na ich dofinansowanie w trybach przewidzianych ustawą lub przepisami szczególnymi; 2) pozafinansowej, w szczególności poprzez następujące formy współpracy: - wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków; - konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawnych stanowionych przez organy Gminy w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zgodnie z Uchwałą Rady Nr 587/XLI/2010 z dnia 7 września 2010r. w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów; - konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia; - tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz samorządu gminnego, a także mogą to być takie formy współpracy, jak: - umowy partnerstwa określone w Ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. 3) Samorząd oferuje również lokalnym organizacjom wszelkie preferencje i udogodnienia. Należą do nich między innymi:
- promocja i popularyzacja organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i w publikacjach Urzędu informacji o ich działalności, a także wszelka pomoc w tworzeniu ich dobrego wizerunku; - możliwość zamieszczania przez organizacje w swych materiałach promocyjnych symboli gminnych, po uzyskaniu zgody; - prowadzenie i aktualizowanie elektronicznej bazy danych (wykazu) o funkcjonujących na terenie Gminy organizacjach na stronach internetowych Urzędu; - wspieranie organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w szczególności z Unii Europejskiej , a także udzielanie informacji o istnieniu innych źródeł finansowania (zwłaszcza pochodzących z sektora prywatnego, funduszy celowych i prywatnych fundacji); - opiniowanie wniosków o dotacje, składanych do innych instytucji lub organów administracji publicznej - udzielanie rekomendacji; - obejmowanie honorowym patronatem przedsięwzięć realizowanych przez organizacje; - doradztwo i udzielanie przez samorząd pomocy merytorycznej i organizacyjnej organizacjom w przygotowywaniu projektów i pisaniu wniosków; - angażowanie organizacji do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć, - współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych; - wspieranie przez samorząd akcji promującej przekazywanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych lokalnym organizacjom; - organizowanie spotkań informacyjnych i tematycznych organizacji i przedstawicieli samorządu połączonych z dyskusjami o współpracy z samorządem; organizacji w poszczególnych dziedzinach, a także wspólnych konferencji i seminariów; - inicjowanie lub organizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji w sferze zadań publicznych, a także działalność informacyjna w zakresie oferowanych przez inne podmioty szkoleń i publikacji dla NGO; - informowanie w lokalnych mediach o udziale organizacji w pracach na rzecz Gminy, pomoc organizacjom w nawiązywaniu współpracy z mediami oraz z organizacjami spoza terenu Gminy; - nieodpłatne udostępnianie organizacjom - w miarę możliwości - pomieszczeń, lokali i nieruchomości gminnych na organizowanie nieodpłatnych spotkań i innych przedsięwzięć na rzecz lokalnej społeczności; - udostępnianie obiektów sportowych i kulturalnych, zarządzanych przez gminne jednostki organizacyjne, na zasadach ustalonych w odrębnych przepisach; - oddelegowanie pracowników Urzędu, użyczenie sprzętu; - wzajemne wykorzystywanie wiedzy profesjonalistów pracujących w samorządzie i organizacjach; - realizacja wspólnych partnerskich przedsięwzięć samorządu i organizacji; - pomoc w organizacji środków transportu do przewozu osób i materiałów związanych z wykonywaniem zadań publicznych w ramach działalności statutowej; - wsparcie działań integrujących lokalne organizacje i ich liderów wokół zadań ważnych dla lokalnego środowiska.
2. Organizacje współpracujące z Gminą są zobowiązane do: 1) promowania Gminy poprzez umieszczanie na wszystkich materiałach promocyjnych i reklamowych, dotyczących zadań finansowanych ze środków gminnych, informacji o zaangażowaniu samorządu w realizację wspólnego projektu/zadania; 2) informowania w trakcie wykonywania zadania o tym, że jest ono wspierane finansowo z budżetu Gminy.
Rozdział VII Sposób realizacji Programu
§ 10
1. Przedstawione zadania do realizacji Gmina będzie zlecać na zasadach określonych przepisami ustawy, w ramach otwartych konkursów ofert chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia lub dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (w szczególności na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych z zachowaniem metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania). 2. Przeprowadzanie otwartych konkursów ofert odbywa się według następujących zasad: 1) otwarty konkurs ofert na zlecanie realizacji zadań Gminy Organizacjom obejmuje w pierwszej kolejności, określone w Programie, zadania priorytetowe; 2) otwarty konkurs ofert dla określonego zadania ogłasza Burmistrz; 3) otwarty konkurs ofert ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu www.radzymin.pl i w zakładce poświęconej organizacjom pozarządowym oraz na tablicy ogłoszeń w głównej siedzibie Urzędu przy Pl. T. Kościuszki 2 w Radzyminie; 4) Konkurs Ofert prowadzi Komisja Konkursowa powołana przez Burmistrza; 5) Złożone oferty, przed przekazaniem do opinii Komisji Konkursowej, podlegają wstępnej ocenie formalnej przeprowadzonej przez merytorycznych pracowników Urzędu; 6) Decyzje o wyborze oferty i o udzieleniu dotacji podejmuje Burmistrz w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Komisji Konkursowej; 7) zarządzenie Burmistrza o w sprawie rozstrzygnięcia Konkursu jest podstawą do zawarcia pomiędzy upoważnionymi przedstawicielami stron podejmujących współpracę pisemnych umów określających sposób i termin przekazania dotacji oraz jej rozliczenia; 8) wyniki konkursu są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej , na stronie internetowej Urzędu www.radzymin.pl i w zakładce poświęconej organizacjom pozarządowym oraz na tablicy ogłoszeń w głównej siedzibie Urzędu przy Pl. T. Kościuszki 2 w Radzyminie; 9) dwie lub więcej Organizacji może złożyć w konkursie ofertę wspólną, zgodnie art. 14 ust.2 ustawy; 3. Burmistrz może zlecić organizacji realizację zadania publicznego – na wniosek tej organizacji - z pominięciem otwartego konkursu ofert. Szczegółowe warunki oraz tryb przyznawania dofinansowania określa art. 19a ustawy. 4. Organizacje mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadania publicznego, realizowanego dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej.
Rozdział VIII Okres realizacji Programu
§ 11
1. Niniejszy Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2011roku. 2. Termin realizacji poszczególnych zadań określony będzie w warunkach konkursu ofert na wsparcie realizacji zadań Gminy w 2011 roku.
Rozdział IX Wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu
§ 12
1.W 2011 roku na realizację zadań publicznych objętych niniejszym Programem przeznacza się kwotę w wysokości co najmniej 573 000,00 zł ( słownie: pięćset siedemdziesiąt trzy tysiące złotych). 2. Powyższe środki zabezpieczone zostaną w budżecie Gminy na 2011 rok.
Rozdział X Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 13
1.Oferty rozpatruje właściwa Komisja Konkursowa, która zobowiązana jest do sprawdzenia kompletności złożonych ofert pod względem formalnym, oceny merytorycznej projektu oraz do przedłożenia wyników konkursu Burmistrzowi. 2. Skład Komisji Konkursowej, zasady i tryb jej pracy oraz kryteria decydujące o wyborze ofert określane są zarządzeniem Burmistrza. 3.W skład poszczególnych Komisji Konkursowych wchodzą: 1) dwóch przedstawicieli Rady; 2) dwóch przedstawicieli organizacji; 3) dwóch przedstawicieli Urzędu. 4.Członkami Komisji Konkursowej powołanej w celu zaopiniowania złożonych wniosków, nie mogą być osoby związane z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w otwartym konkursie. 5. Zlecenie zadania przez Gminę do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego dokonuje się w szczególności w oparciu o niżej wymienione kryteria: 1) merytoryczna wartość przedsięwzięcia i jego zbieżność z potrzebami Gminy, 2) wymierne korzyści dla społeczności lokalnej, 3) zasięg oddziaływania przedsięwzięcia, 4) udział wkładu własnego organizacji i udział z innych źródeł finansowania, 5) perspektywa kontynuacji przedsięwzięcia, 6) dotychczasowa współpraca z Gminą, rzetelność i terminowość wykonania oraz prawidłowość rozliczenia otrzymanych dotacji, 7) dotychczasowe dokonania organizacji. 6. Organem podejmującym ostateczne decyzje o przyznaniu dotacji jest Burmistrz. 7. Każdorazowo wyniki konkursu ofert, łącznie z ofertami, które nie uzyskały dofinansowania, bądź zostały odrzucone ze względów formalnych będą ogłaszane na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń Urzędu.
Rozdział XI Sposób oceny realizacji Programu
§ 14
1. Bieżącym monitoringiem realizacji Programu zajmuje się Sekretarz Gminy, który współpracuje z organizacjami lub inny wyznaczony przez Burmistrza pracownik Urzędu. 2. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy i przedstawianiu tej oceny Burmistrzowi oraz organizacjom. 3. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy Gminy z organizacjami. 4.Sprawozdanie z realizacji programu przygotuje i przedstawi Burmistrzowi Sekretarz Gminy lub inny merytoryczny pracownik Urzędu. 5. Sprawozdanie, o którym mowa w pkt.4, zostanie przedstawione również organizacjom i innym zainteresowanym podmiotom. 6. Realizacja programu współpracy jest poddana ewaluacji, rozumianej jako planowe działania mające na celu ocenę realizacji wykonania programu. 7.Celem wieloletniego monitoringu realizacji programu ustala się następujące wskaźniki ewaluacji: - liczba otwartych konkursów ofert, - liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert, - liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego, - liczba umów zerwanych lub unieważnionych, - ilość obszarów współpracy i zadań, których realizację zlecono organizacjom pozarządowym, - wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach zadaniowych, - liczba beneficjentów realizowanych zadań/ liczba osób, które są adresatami realizowanych zadań publicznych, - liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w oparciu o dotacje, - liczba organizacji pozarządowych podejmujących po raz pierwszy zadania publiczne w oparciu o dotacje, - liczba osób zaangażowanych po stronie organizacji w realizację zadań publicznych, - wielkość wkładu własnego finansowego i pozafinansowego organizacji w realizację zadań publicznych. 8. W rocznym sprawozdaniu z realizacji programu dokonana zostanie ocena stanu współpracy Gminy z organizacjami w zakresie realizacji projektów, a także uwagi i wnioski wypływające z tej współpracy. 9. Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu współpracy w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 roku.
Rozdział XII Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji społecznych
§ 15
1. Rada Miejska w Radzyminie określiła w drodze uchwały Nr 587/XLI/2010 z dnia 7 września 2010r. w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów szczegółowy sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 Ustawy projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. 2. Program jako dokument opisujący reguły współpracy Gminy z organizacjami powstał w wyniku uspołecznionego procesu, z czynnym udziałem sektora obywatelskiego; Program został przygotowany w oparciu o dotychczasowe doświadczenia z partnerskiej współpracy Gminy z sektorem pozarządowym, na podstawie zdiagnozowanych i zweryfikowanych potrzeb lokalnych oraz opinii organizacji wyrażonych w przeprowadzonych konsultacjach społecznych, przeprowadzonych w sposób określony w wymienionej w pkt.1 Uchwały Rady; projekt Programu powstał na bazie Programu współpracy na 2010 r., z uwzględnieniem zmian wynikających ze znowelizowanej Ustawy. 3. Projekt Programu, celem uzyskania ewentualnych uwag, propozycji i wniosków oraz wyrażenia opinii, został zamieszczony na stronie internetowej Urzędu, w zakładce poświęconej organizacjom ( www.radzymin.pl), przesłany pocztą tradycyjną i drogą elektroniczną do organizacji; każda organizacja mogła również otrzymać egzemplarz projektu w siedzibie Urzędu. 4. Przedmiotowe uwagi, propozycje, opinie i wnioski organizacje mogły zgłaszać pisemnie w Urzędzie, przesłać faksem, pocztą na adres urzędu lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. 5. Kluczowym elementem przygotowania niniejszej Uchwały Rady było współdziałanie i konsultacja treści Programu z organizacjami, a formy konsultacji i sukcesywnie budowanej partycypacji zostały dostosowane do wielkości lokalnego sektora pozarządowego. 6. Na spotkaniu plenarnym z organizacjami pozarządowymi, które odbyło się w 25 października 2010 roku, analizowane były zapisy w projekcie programu współpracy na rok 2011 oraz dotychczasowy przebieg współpracy. 7. Program zawiera więc zasadne uwagi, opinie i zastrzeżenia wniesione przez organizacje podczas konsultacji społecznych.
Rozdział XIII Postanowienia końcowe
§ 16
Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na: 1) przedsięwzięcia, które są dofinansowane z budżetu Gminy lub jego funduszy celowych na podstawie odrębnych przepisów; 2) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć; 3) zakup nieruchomości - budynków, lokali, gruntów; 4) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego; 5) udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym; 6) działalność polityczną lub religijną.
§17
Przez okres trzech lat nie może być przyznane wsparcie organizacji pozarządowej lub podmiotowi prowadzącemu działalność pożytku publicznego, które: 1) w ustalonym umową terminie nie rozliczyły się z Gminą z dotychczasowych zobowiązań, 2) wykorzystały wsparcie niezgodnie z przeznaczeniem, 3) nie przedstawiły Burmistrzowi wyjaśnień i propozycji usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień.
§18
Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
Programu opracowała Halina Grzelak – Sekretarz Gminy Radzymin
|