Komunikaty, Ogłoszenia i Informacje

PROJEKT PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY RADZYMIN Z
ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI NA ROK 2010 


Załącznik
do Uchwały  Nr……………..
Rady Miejskiej w Radzyminie
z dnia …………..2010 roku

PROJEKT

Program Współpracy
Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi
na rok 2010

 

 Wstęp

Program Współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi jest podstawowym dokumentem opisującym zasady współpracy samorządu gminnego z lokalnym sektorem pozarządowym. Program wyznacza również sposób realizacji przez Gminę obowiązków wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych i innych podmiotów ze sfery pożytku publicznego świadczących usługi na rzecz mieszkańców Gminy Radzymin.

§ 1

1. Ilekroć w niniejszym „Programie współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi na rok 2010”, zwanym dalej „Programem”, jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. 2003r. nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami);
2) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie ustaw, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacje i stowarzyszenia, a także osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) dotacji – należy przez to rozumieć dotację w rozumieniu art. 106 ust 2 pkt.1 lit d ustawy  z   dnia  30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);
4) konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art.11 ust 2 ustawy.
5) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Radzymina;
6) Gminie -  należy przez to rozumieć Gminę Radzymin;
7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta i gminy w Radzyminie;
8) Radzie - należy przez to rozumieć Radzymińską Radę Pożytku Publicznego.

§ 2

1. Celem współpracy Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi jest podniesienie skuteczności i efektywności działań w sferze wykonywania zadań publicznych, kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego i wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych, budowa partnerstwa, partycypacji i współodpowiedzialności za sprawy Gminy,  w tym:

1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, i swoje otoczenie,
2) promocje postaw obywatelskich i prospołecznych,
3) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów lokalnych,
4) tworzenia warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy,
5) kształtowanie współpracy między Burmistrzem a organizacjami,
6) umocnienie lokalnych działań i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych,
7) integracja organizacji z terenu Gminy.

2. Cele Programu obejmują systemową i zorganizowana współpracę Gminy z organizacjami pozarządowymi.
3. Program określa zakres i formy współpracy, a także zadania priorytetowe w zakresie współpracy Burmistrza z organizmami pozarządowymi w roku 2010.
4. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy Gminy z organizacjami jest prowadzenie przez te organizacje działalności pożytku publicznego na terenie Gminy Radzymin i na rzecz jej mieszkańców.

§ 3

1. Współpraca Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności ( transparentności).
2. Zasada pomocniczości jest zasadą o charakterze ustrojowym i oznacza uporządkowanie wzajemnych relacji oraz podziału zadań między sektorem publicznym, a sektorem obywatelskim, ukierunkowane na wspieranie wspólnot mieszkańców i ich organizacji oraz ograniczanie interwencjonizmu państwa i administracji lokalnej. Oznacza, że Gmina Radzymin powierza podmiotom Programu realizację zadań własnych , a podmioty Programu zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Samorząd oczekuje od organizacji samodzielnego wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet gminy nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania organizacji, gdyż organizacje winny wykorzystywać możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych z funduszy europejskich oraz innych organizacji i instytucji grantodawczych.
3. Zasada suwerenności stron polega na tym, iż strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązywania problemów i zadań. Gmina Radzymin respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych.
4. Zasada partnerstwa oznacza, iż strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydowaniu o alokacji środków na ich realizację, wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne w tych procesach. Gmina Radzymin traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji aktywnego uczestnictwa w organizowanych spotkaniach, przekazywania informacji oraz udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd.
5. Zasada efektywności polega na wspólnym dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Gmina Radzymin będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu wykonywania zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe.
6. Zasada uczciwej konkurencji oraz zasada jawności zakładają kształtowanie przejrzystych zasad współpracy, opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatora zadania publicznego. Kierując się zasadą uczciwej konkurencji strony współpracy w trakcie postępowania konkursowego oraz realizacji zadania publicznego działać będą zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra działań partnera. Gmina oczekuje od organizacji współpracujących sporządzania właściwej dokumentacji projektu, rzetelnej realizacji zleconych zadań, wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych. Zasada jawności urzeczywistniana jest poprzez udostępnianie przez Gminę współpracującym z nią podmiotom informacji  o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie gminnym na współpracę z podmiotami Programu oraz o kryteriach i sposobie oceny projektów. Zasada jawności obliguje podmioty Programu do udostępniania Gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej , sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej.

§ 4

Współpraca Gminy Radzymin z organizacjami pozarządowymi w roku 2010 obejmować będzie zadania własne Gminy mieszczące się katalogu zadań z art. 4 ust. 1 ustawy, a w szczególności z zakresu:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, działania na rzecz osób starszych oraz niepełnosprawnych;
2) upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
3) ochrony i promocji zdrowia;
4) krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
5) ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
6) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej;
7) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
8) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

§ 5

W sferze zadań publicznych podejmowane będą działania, polegające między innymi na:

1) rozpoznawaniu potrzeb mieszkańców;
2) integracji społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem, w szczególności bezrobotnych, bezdomnych i uzależnionych oraz osób niepełnosprawnych;
3) upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży;
4) partnerskiej współpracy różnych podmiotów w realizacji zadań;
5) aktywizowaniu środowiska lokalnego poprzez inicjowanie przedsięwzięć o charakterze integracyjnym, kulturalnym, twórczym lub rekreacyjnym;

§ 6

1. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb samorządu oraz na podstawie opinii organizacji wyrażonych w przeprowadzonych konsultacjach społecznych, strefa zadań publicznych Gminy,  które będą realizowane we współpracy   w 2010 r. obejmuje zadania:

- w zakresie pomocy społecznej:

1) poprawa sytuacji opiekuńczo – wychowawczej dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzin w ich prawidłowym funkcjonowaniu poprzez organizację letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz o niskim statusie materialnym;
2)  realizacja programów w sferze zapobiegania wykluczeniu społecznemu, integracja społeczna osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem, a w szczególności niepełnosprawnych, bezdomnych  i zagrożonych bezdomnością;
3) wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju i wykorzystywania potencjału osób starszych w środowisku lokalnym a także przeciwdziałanie osamotnieniu i zagrożeniu marginalizacją społeczną osób starszych, w szczególności poprzez wspieranie wszechstronnych działań na rzecz ich aktywizacji i integracji;

- w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu:

1)  upowszechnianie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć i szkolenie w różnych dyscyplinach sportu, wspieranie sportowych reprezentacji Gminy Radzymin  w imprezach i zawodach sportowych, wspieranie  organizacji zawodów  oraz masowych imprez rekreacyjno – sportowych, umożliwiających mieszkańcom Gminy aktywne uczestnictwo;
2) organizacja aktywnego wypoczynku rekreacyjno – sportowego, głównie dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Radzymin.

-   w zakresie ochrony i promocji zdrowia:

1) zwiększanie potencjału zdrowotnego i świadomości zdrowotnej mieszkańców gminy Radzymin poprzez promocję zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia oraz działalność profilaktyczną i edukacyjną z  zakresu ochrony zdrowia i profilaktyki chorób;
2) podejmowanie różnorodnych działań dla kształtowania zdrowego stylu życia osób powyżej 50 roku życia;

-  w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży:

1) prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie krajoznawstwa,  organizacja czasu wolnego;
2) organizowanie różnych  form wypoczynku dzieci i młodzieży.

-  w zakresie ekologii  oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego:

1) edukacja ekologiczna społeczeństwa - propagowanie wiedzy ekologicznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych;
2) promowanie zachowań przyjaznych środowisku oraz dobrych rozwiązań proekologicznych.

- w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji:

1) wspieranie działalności kulturotwórczej i edukacji kulturalnej, w szczególności poprzez  wspieranie  znaczących, niekomercyjnych publikacji i wydawnictw związanych tematem lub osobą twórcy z Gminą Radzymin, służących budowaniu lokalnej tożsamości;
2) popularyzowanie miejsc, wydarzeń i postaci związanych z historią Ziemi Radzymińskiej;
3) wspieranie społecznych lokalnych inicjatyw kulturalnych oraz stwarzanie przyjaznych warunków realizacji imprez i przedsięwzięć  o charakterze artystycznym i społeczno – kulturalnym

- w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym:

1) popularyzowanie działań na  rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym propagowanie działań  z zakresu ratownictwa medycznego;
2) prowadzenie profilaktycznej i informacyjnej działalności w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom na terenie Gminy Radzymin, a w szczególności realizacja programów profilaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami
3) realizację programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego i wypoczynku dzieci i młodzieży, stanowiących alternatywę dla zachowań ryzykownych.

-  w zakresie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych

1) wspieranie aktywności obywatelskiej i postaw prospołecznych  na rzecz lokalnego rozwoju, rozwiązywania lokalnych problemów i integracji;
2. Burmistrz, na podstawie stwierdzenia potrzeb lokalnych lub na wniosek organizacji pozarządowej,  może w drodze zarządzenia wskazać inne niż określone w § 6 pkt. 1 zadania, które wymagają realizacji w celu ich zlecenia organizacjom pozarządowym.

§ 7

1. Gmina Radzymin  współpracuje z organizacjami pozarządowymi w formie:

1) finansowej tj. zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych wraz z przekazaniem dotacji na ich dofinansowanie w trybach przewidzianych ustawą lub przepisami szczególnymi;
2) pozafinansowej, głównie poprzez:
- wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, w szczególności poprzez publikowanie informacji na stronach internetowych Gminy Radzymin, współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;
- konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji poprzez między innymi udostępnianie projektów tych aktów na stronach internetowych Gminy Radzymin i na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu;
-  tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym złożonych z   przedstawicieli organizacji pozarządowych  oraz organów administracji  gminnej;

a także:

- promocję i popularyzację organizacji, w tym umieszczenie na stronie internetowej i w publikacjach Urzędu  Miasta i Gminy Radzymin informacji o ich działalności, a także wszelka pomoc w tworzeniu ich  dobrego wizerunku;                       

- wspieranie organizacji w ubieganiu się o pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych, w  tym udzielanie informacji o istnieniu innych źródeł finansowania oraz  udzielanie rekomendacji;
- doradztwo i udzielanie przez samorząd pomocy merytorycznej organizacjom w przygotowywaniu projektów  i pisaniu wniosków;
- angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć,
- współtworzenie standardów realizacji zadań publicznych;
- wspieranie przez samorząd gminny akcji promującej przekazywanie 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych lokalnym organizacjom;
- organizowanie spotkań informacyjnych i tematycznych organizacji i przedstawicieli samorządu połączonych z dyskusjami o współpracy z samorządem, jak również z omawianiem kwestii dotyczących merytorycznej strony działalności gminy i organizacji w poszczególnych dziedzinach, a także wspólnych konferencji i seminariów;
- wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i planowanie działań służących ich zaspokojeniu;
- inicjowanie lub organizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych, a także działalność informacyjna w zakresie oferowanych przez inne podmioty szkoleń i publikacji dla organizacji pozarządowych;
- informowanie w lokalnych mediach o udziale organizacji w pracach na rzecz Gminy , pomoc organizacjom w nawiązywaniu współpracy z mediami oraz z organizacjami spoza terenu Gminy;
- Burmistrz, w miarę swoich możliwości, nieodpłatnie udostępnia pomieszczania  i lokale będące w jego dyspozycji organizacjom współpracującym  na stale z Gminą, na organizowanie nieodpłatnych konferencji, szkoleń i spotkań.

2. Organizacje współpracujące z Gminą są zobowiązane do:

1) promowania Gminy poprzez umieszczanie na wszystkich materiałach promocyjnych i reklamowych dotyczących zadań finansowanych ze środków gminnych informacji o zaangażowaniu Burmistrza w realizacje wspólnego projektu;
2) informowania w trakcie wykonywania zadania o tym, że jest ono wspierane finansowo przez Gminę.

§ 8

Podmioty odpowiedzialne za realizację i opracowanie Programu to:

1) Burmistrz w zakresie:
- podejmowania decyzji o kierunkach współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
- dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu Gminy;
- zatwierdzania regulaminów konkursowych;
- ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań  publicznych,
- ustalania składu zespołów konsultacyjnych, opiniujących oferty w otwartych konkursach ofert;
- upoważniania pracowników do przeprowadzania kontroli realizacji zadania.

2) Pracownik Urzędu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie:

- bieżących kontaktów z organizacjami;
- przygotowania programu współpracy;
- zbierania danych do aktualizacji wykazu organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzonego na stronie internetowej Urzędu;
- przygotowania i publikacji ogłoszeń o otwartych konkursach ofert na realizację zadań pożytku publicznego;
- konsultacji z organizacjami sposobu wypełniania ofert;
- organizowania prac zespołów konsultacyjnych, opiniujących oferty w otwartych konkursach ofert, publikacji wyników konkursu;
- koordynowania sporządzania umów z oferentami, których oferty zostały wybrane w konkursach;
- opracowywanie regulaminów konkursowych.

3) Referat Finansowy w zakresie:

- kontroli wydatkowania dotacji pod względem rachunkowym

§ 9

1. Burmistrz  powołuje Radzymińska Radę Pożytku Publicznego i ustala szczegółowe zasady jej funkcjonowania.

2. Radzymińską Radę Pożytku Publicznego powołuje się w celu kształtowania właściwej współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Rada będzie pełnić funkcje zespołu  o charakterze doradczym, opiniodawczym i inicjatywnym oraz pomocniczym samorządu gminnego zakresie realizacji zasady dialogu obywatelskiego oraz wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego.

3. Do zadań Rady, będącej główną platformą współpracy Gminy z organizacjami, należy w szczególności:

1)  współtworzenie i/lub  opiniowanie kierunków działań Gminy  i gminnej administracji samorządowej w zakresie współpracy z organizacjami, w szczególności Programów współpracy a także sprawozdań z ich  realizacji.
2) opiniowanie innych aktów prawa lokalnego dotyczących współpracy z sektorem pozarządowym;
3)  inicjowanie nowych przedsięwzięć na rzecz współpracy gminy z organizacjami;
4) monitoring i bieżąca ocena realizacji Programu;
5) opiniowanie programów realizowanych z udziałem organizacji;
6) wyznaczanie strategicznych kierunków współpracy na kolejne lata;
7) rekomendowanie wypracowanych standardów usług społecznych.

4. W skład Radzymińskiej Rady Pożytku Publicznego wchodzą:

- przedstawiciele Rady Miejskiej,
- Burmistrz  lub jego przedstawiciel, pracownicy Urzędu,
- przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na obszarze gminy wybrani  na zorganizowanym przez Burmistrza  spotkaniu przedstawicieli tych organizacji.

5. Praca w Radzie ma charakter społeczny, bez prawa do wynagrodzenia, także w postaci ryczałtowej  (diety).

§ 10

1. W celu realizacji zadań, o których mowa w §6 udziela się dotacji z budżetu Gminy Radzymin

2. Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na:
- realizację zadań finansowanych z budżetu Gminy Radzymin  z innego tytułu,
- zadania i zakupy  inwestycyjne, 
- zakup nieruchomości,
- finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
- działalność polityczną lub religijną.

3. Dane zadanie może być dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs.

§ 11

1. Bieżącym monitoringiem realizacji Programu zajmuje się wyznaczony przez Burmistrza pracownik / pełnomocnik  ds. współpracy  z organizacjami pozarządowymi, który współpracuje z Radą.

2. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy i przedstawianiu tej oceny Burmistrzowi oraz organizacjom.

3. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy gminy z organizacjami.

4. Realizacja Programu jest poddana ewaluacji rozumianej jako planowe działania mające na celu ocenę realizacji wykonania Programu.

5. W celu monitoringu realizacji Programu ustala się następujące wskaźniki realizacji:
- liczba otwartych konkursów ofert,
- liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert,
- liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego,
- liczba umów zerwanych lub unieważnionych,
- ilość zadań, których realizację zlecono organizacjom pozarządowym,
- wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach zadaniowych,
- liczba beneficjentów realizowanych zadań/ liczba osób, które są adresatami realizowanych zadań publicznych,
- liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w oparciu o dotacje,
- liczba organizacji pozarządowych podejmujących po raz pierwszy zadania publiczne w oparciu o dotacje.

6. W rocznym sprawozdaniu z realizacji Programu dokonana zostanie ocena stanu współpracy organizacji z Gminą w zakresie realizacji projektów oraz uwag, wniosków  i propozycji wypływających z tej współpracy.

Opracowała: Halina Grzelak- Sekretarz Gminy Radzymin

 

Opublikowane przez: Anna Kotowska | Autor: Halina Grzelak | Data wprowadzenia: 2009-10-23 14:36:35 | Data modyfikacji: 2009-10-23 14:37:43.
Data wprowadzenia: 2009-10-23 14:36:35
Data modyfikacji: 2009-10-23 14:37:43
Autor: Halina Grzelak
Opublikowane przez: Anna Kotowska
« powrót