11 maja - DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA | ||
11 maja Dzień Bez Śmiecenia Trafiłem do Recyklingu! – to hasło szóstej już edycji kampanii organizowanej przez Rekopol Organizacja Odzysku S.A. Tegoroczna kampania jest elementem programu współfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pt. „Segreguj Odpady to Się Opłaca” W tym roku pragniemy zwrócić uwagę nie tylko na istotę selektywnej zbiórki, ale przede wszystkim na „drugie życie odpadów” czyli do czego mogą zostać ponownie wykorzystane, co z nich powstaje w wyniku procesu recyklingu. Każdy z nas rocznie produkuje 300 kg odpadów - w skali całego kraju rocznie produkujemy ok. 12 mln ton odpadów z których zbierane jest selektywnie tylko 5%, a ¼ z nich to odpady opakowaniowe, które mogą zostać poddane recyklingowi. W Niemczech selektywnie zbieranych jest ok. 90%. Chcemy podkreślać, że każdy posegregowany odpad dostaje nowe życie, a my oszczędzamy surowce. „Nie śmiecić” się nie da – odpady będą powstawały zawsze i wszędzie, - trzeba to robić w taki sposób, by jak najwięcej surowców mogło być ponownie wykorzystanych. Z 35 poddanych recyklingowi butelek Pet można wyprodukować bluzę polar. Opakowania z polipropylenu w Stanach wykorzystywane są do produkcji jeansów. Tworzywa sztuczne stanowią obecnie około 10% odpadów stałych. Zaledwie 15% rocznej produkcji butelek PET jest poddawane w Polsce recyklingowi. Lepiej sytuacja nie wygląda z papierem – statystyczny Polak zużywa rocznie ponad 60 kg papieru, natomiast zbiera ok. 22 kg rocznie To bardzo mało, gdyż dla porównania w Austrii, Holandii i w Niemczech odzysk przekracza 70%. Odpady szklane, mogą być w 100% odzyskane i wykorzystane. Recykling szkła można prowadzić nieograniczoną ilość razy, przeróbka 1 tony szkła pozawala ograniczyć: zużycie energii o 25-32%, zużycie wody o 50%, emisję zanieczyszczeń powietrza o 14-20%, ilość odpadów przemysłowych o 97%. Recykling to nie fanaberia ekologów, ale sposób na znaczne oszczędności energii, surowców naturalnych, ograniczenie zanieczyszczeń i zmniejszenie odpadów na składowiskach. Jest to także obowiązek nałożony na przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach na rynek – producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy, jak i sieci handlowych. Określone poziomy recyklingu i odzysku kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorców musi osiągnąć do 2014 roku. Czy się to uda? Wszystko wskazuje że w oparciu o dziś funkcjonujący system może być to niemożliwym. Brak realizacji tych obowiązków może skutkować ogromnymi karami nałożonymi na Polskę. Stąd też prace nad nowelizację aktów prawnych regulujących również gospodarkę opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w Polsce. Naszym celem jest, by ten dzień, wraz ze swoim głównym przesłaniem wpisał się w kalendarium dni i świąt ekologicznych, a samo przesłanie „śmiecenia z głową”, w codzienność naszych nawyków i zachowań – informuje Piotr Szajrych, Prezes Zarządu Rekopol Organizacja Odzysku, pomysłodawcy kampanii. Dzień bez Śmiecenia, czyli tradycyjnie już nie produkujemy tysięcy plakatów, ulotek, insertów i wlepek. Przygotowujemy kartkę internetową, która po kliknięciu przekieruje na specjalnie stworzoną stronę www.dzienbezsmiecenia.pl. Bądź z nami 11 maja: Kartkę można również otrzymać wysyłając wiadomość na adres: kartka@rekopol.pl Dlaczego 11 maja? Dzień bez Śmiecenia - World non-waste Day to pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku), a koordynowanego i sponsorowanego w Polsce przez Rekopol. Od samego początku współorganizatorami kampanii są wszyscy Akcjonariusze Rekopolu. Sześć lat temu po raz pierwszy postanowiliśmy zrealizować ten projekt. Spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem – internetowa kartka dotarła do kilkudziesięciu tysięcy adresatów, selektywna zbiórka odpadów stała się tematem wielu audycji i artykułów prasowych, a strona www.dzienbezsmiecenia.pl służy jako źródło informacji dotyczących zasad prawidłowego postępowania z odpadami. Wzrost zainteresowania projektem ze strony Klientów, partnerów gminnych, jak i podmiotów nie związanych z nami gospodarczo – organizacji pozarządowych, placówek edukacyjnych, mediów jak i osób prywatnych potwierdził trafność naszych założeń. – mówi Michał Mikołajczyk dyr. sprzedaży i marketingu Rekopolu Promując selektywną zbiórkę nie będziemy „śmiecić” produkując plakaty, czy ulotki. Przygotowana w tym roku kartka internetowa będzie tradycyjnie odsyłała na stronę www.dzienbezsmiecenia.pl.
|
||
Data modyfikacji: 2012-05-11 13:32:39
Opublikowane przez: Anna Kotowska
« powrót |