Komunikaty, Ogłoszenia i Informacje

KOMUNIKAT DLA MIESZKAŃCÓW DOTYCZĄCY
ZNOWELIZOWANEJ USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I
PORZĄDKU W GMINACH  

 

Szanowny Mieszkańcu

W dniu 1 lipca 2011 roku Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zmiana przepisów polega na przejęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, co umożliwi dysponowanie strumieniem odpadów odebranych od mieszkańców.
Ustawa, co prawda weszła w życie od  1 stycznia 2012 roku, ale Gmina ma  18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na przygotowanie się do całkowitego przejęcia obowiązku odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Od 1 stycznia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r., tj. do czasu faktycznego przejęcia przez Gminę władztwa nad odpadami, obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych realizowany będzie na dotychczasowych zasadach, tzn. właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania odpadów komunalnych powstających na terenie jego nieruchomości i przekazywania tych odpadów, na podstawie zawartej umowy, z podmiotem posiadającym stosowne zezwolenie lub wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Właściciel nieruchomości ma obowiązek przekazać do urzędu gminy informację oraz kopię umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne i nieczystości płynne.

Jak będzie działał nowy system zbierania odpadów?

-  Rada Miejska ustali stawkę i sposób naliczania opłaty za odbieranie odpadów, a także tryb, sposób i częstotliwość jej wnoszenia,
- mieszkańcy, którzy nie segregują odpadów, poniosą znacznie wyższe koszty ich usunięcia (opłaca się, więc segregować),
- wszystkie odpady od mieszkańców odbierze podmiot uprawniony, który zostanie wyłoniony przez gminę w przetargu, nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem, odpadów przez odbierającego sprawować będzie gmina,
- z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi tj. koszty odbierania, transportu, i unieszkodliwiania odpadów, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługę administracyjną systemu.


Gospodarka odpadami
wytworzonymi w gospodarstwie domowym
na terenie Gminy Radzymin a obowiązki właściciela nieruchomości
               

Każdy właściciel nieruchomości /w tym właściciel działki rekreacyjnej/ ma obowiązek podpisania umowy na odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych. Za nieposiadanie umowy grozi kara grzywny, a kolejnym możliwym etapem w celu wyegzekwowania obowiązku narzuconego na właściciela posesji jest wydanie przez Burmistrza decyzji, której konsekwencją jest wyposażenie nieruchomości w pojemnik na odpady przez Gminę i obciążenie jej właściciela podwyższoną opłatą za wywóz odpadów.

Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany do sporządzania kwartalnych sprawozdań, z informacją o podpisanych i rozwiązanych umowach. Na podstawie tych informacji stworzono bazę nieruchomości i  przyporządkowanych im umów.

Na terenie Gminy Radzymin obowiązkowe jest selektywne zbieranie odpadów przez mieszkańców - służy to zmniejszeniu ilości odpadów przeznaczonych do wywozu na składowisko, szczególnie odpadów niebezpiecznych.

Minimalna wielkość niezbędnych pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w gospodarstwach domowych, ustalona w Regulaminie utrzymania czystości  i porządku na terenie Gminy Radzymin wynosi:
 
1. jedno lub dwuosobowa rodzina zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności, co najmniej 110 litrów,
2. rodziny liczniejsze mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie jej zapotrzebowania z uwzględnieniem proporcji jak w punkcie wyżej,
3. zarządcy nieruchomości wielo-lokalowych zobowiązani są dostosować wielkość pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.

Częstotliwość usuwania niesegregowanych odpadów komunalnych z nieruchomości winna byś dostosowana do ilości odpadów.

Pouczenie

Jeśli ktoś uchyla się od podpisania umowy, to Gmina zleci odpowiedniemu podmiotowi wywóz odpadów, i zastosuje tzw. górne stawki opłat, które zostały określone Uchwałą Nr 500/XXXVI/2010 Rady Miejskiej w Radzyminie, z dnia 26 marca 2010 r. (tj. najwyższe kwoty, jakie w danej miejscowości można pobierać za wywiezienie odpadów, a także nieczystości płynnych), za odbiór odpadów komunalnych w pojemnikach o pojemności:
- 110 litrów  - 35, 00 zł.,
- 240 litrów -  45, 00 zł.,
- 1100 litrów – 90, 00 zł.,
- za opróżnienie zbiornika bezodpływowego z nieczystości ciekłych – 35, 00 zł. za 1m3.
/ właściciele posesji, którzy nie są podłączeni do kanalizacji, mają obowiązek zawrzeć umowę na wywóz nieczystości płynnych, by w razie kontroli okazać ją przedstawicielowi gminy i uniknąć mandatu/.
- za niedopełnienie powyższych obowiązków grozi mandat od 20, 00 zł do 500, 00 zł.
Szczegółowych informacji udzielają:

Elżbieta Borowska Kostrzębska 
Kierownik Ref. Środowiska i Gospodarki Odpadami
tel. 22 786 62 92 w 153
e-mail: eborowska@radzymin.pl

Dominik Kaca
Inspektor w Ref. Środowiska i Gospodarki Odpadami
tel. 22 786 62 92 w 127
e-mail: dkaca@radzymin.pl

 

Opublikowane przez: Anna Kotowska | Autor: Elżbieta Borowska - Kostrzębska - Kierownik Referatu Środowiska i Gospodarki Odpadami | Data wprowadzenia: 2012-08-23 14:22:13.
Data wprowadzenia: 2012-08-23 14:22:13
Autor: Elżbieta Borowska - Kostrzębska - Kierownik Referatu Środowiska i Gospodarki Odpadami
Opublikowane przez: Anna Kotowska
« powrót