Podstawa prawna: 1. Art. 73 ustawy z dnia 29 września 1986 r. prawo o aktach stanu cywilnego (jednolity tekst (jednolity tekst Dz.U. z 2011 roku Nr 212, poz. 1264 ze zmianami.) 2. Art. 35 i art. 104 kodeksu postępowania administracyjnego(Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2013.267). 3. Ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2014 r., poz. 1628 ze zm.))
Termin załatwienia: Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie do 1 miesiąca od daty wpływu wniosku. Istnieje możliwość przedłużenia terminu załatwienia sprawy w przypadku postępowania, w którym bierze udział kilka stron lub postępowanie toczy się za pośrednictwem konsula.
Wymagane dokumenty: 1. Wniosek wraz z oświadczeniem strony, że dotychczas nie występowała z podobnym wnioskiem do urzędów stanu cywilnego na terenie Polski. 2. Oryginał aktu stanu cywilnego, który podlega wpisaniu, względnie kserokopia potwierdzona przez organ, który sporządził akt wraz z jego urzędowym tłumaczeniem, dokonanym przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula. Dokumenty złożone w postępowaniu pozostają w Urzędzie Stanu Cywilnego i nie podlegają zwrotowi. 3. Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej 4. Do wglądu: - Dowód osobisty (dla cudzoziemca - paszport z potwierdzeniem zameldowania w rejonie USC)
Miejsce złożenia dokumentów Urząd Stanu Cywilnego w Radzyminie ul. Konstytucji 3 Maja 19.
Tryb odwoławczy: Od decyzji, wydanej przez Kierownika, przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Opłaty: 50zł. wydanie decyzji 17 zł. Pełnomocnictwo - 22 zł odpis skrócony - 33 zł. Odpis zupełny - 1 odpis skrócony, wydany bezpośrednio po sporządzeniu aktu, jest bezpłatnie(na podstawie art.47 ust.1 ustawy z dnia 28.11.2014r. prawo o aktach stanu cywilnego Dz.U. z 2014r, poz. 1741 ze zm.)
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu BPO/Radzymin 75 10600076 00003210 00151708 lub bezpośrednio w kasie Urzędu.
Uwagi: 1. Wnioskodawcą może być osoba, której akt dotyczy; są to: wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, pełnomocnik lub osoba, która żąda rejestracji takich aktów ze względu na swój interes prawny. Jeżeli wniosek jest składany za pośrednictwem osób których akt nie dotyczy (wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy), wówczas wymagane jest pełnomocnictwo szczegółowe upoważniające pełnomocnika do dokonania wpisu aktu oraz wydania odpisów aktu stanu cywilnego. Pełnomocnictwo udzielone wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu zwolnione jest z opłaty skarbowej. w pozostałych przypadkach winno być opłacone opłatą skarbową w wysokości 17 zł. Ponadto przy składaniu wniosku za pośrednictwem pełnomocnika konieczne jest podanie adresu pobytu stałego osób których akt dotyczy (w przypadku małżeństwa dotyczy obywateli polskich).
2. Wniosek składa się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
3. Jeżeli wnioskodawca nie ma w Polsce miejsca zamieszkania, właściwość miejscową wpisania aktu ustala się na podstawie jego ostatniego miejsca zamieszkania w kraju W razie braku takiej podstawy czynności tej dokonuje się w USC m.st. Warszawy.
4. Wniosek może zostać złożony również za pośrednictwem polskiego konsulatu za granicą.
5. W postępowaniu administracyjnym dotyczącym wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskich ksiąg stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Jeżeli wpisywany akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych przewidzianych przez polskie prawo, można dokonać uzupełnienia lub sprostowania treści wpisanego aktu. W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze sprawą "Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego". WNIOSEK O WPISANIE ZAGRANICZNEGO AKTU STANU CYWILNEGO |