www.bip.radzymin.pl strona główna
Biuletyn Informacji Publicznej
 Radzymin radzymin.pl
Radzymiński Budżet Obywatelski na 2017 rok

Podstawa prawna
KONSULTACJE SPOŁECZNE cel - zakres - formy 

Szanowni Państwo!

Konsultacje społeczne można zdefiniować jako proces, w którym administracja gminna przedstawiają swoim mieszkańcom projekty (plany) aktów prawnych (lub ich zmiany) i dokumentów strategicznych, branżowych, projekty inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały różnorodny wpływ na życie społeczno - gospodarcze lokalnej społeczności. Konsultacje nie będą się jednak ograniczały do przedstawienia tych planów, ale wiążą się przede wszystkim z wysłuchaniem uwag, wniosków i propozycji wszystkich zainteresowanych, analizą zebranych materiałów, ewentualną modyfikacją i weryfikacją dokumentów, jak również z podaniem informacji o ostatecznej decyzji. Dobrze przeprowadzone konsultacje społeczne stanowią więc efektywny sposób uzyskiwania opinii od osób, organizacji, instytucji i innych podmiotów, których w różnym zakresie dotyczą skutki proponowanych rozwiązań prawnych. Dialog społeczny - dialog obywatelski, należy rozumieć jako uczestniczenie mieszkańców, organizacji pozarządowych i innych zorganizowanych grup w procesie podejmowania decyzji publicznych. Konsultacje społeczne są integralną częścią partycypacji społecznej, czyli istotnego procesu, w trakcie którego przedstawiciele społeczeństwa uzyskują możliwość włączania się w procedurę decyzyjną mającą pośredni lub bezpośredni wpływ na ich życie (interesy itp.). Oczywiście udział obywateli w tak rozumianym rządzeniu może być różny. Stopnie partycypacji można w uproszczeniu scharakteryzować jako:
współzarządzanie - 5
współrealizację - 4
włączanie - 3
konsultowanie analiz i decyzji przed ich pojęciem - 2
informowanie  społeczeństwa  o podejmowanych przez samorząd decyzjach i planach - 1
(najwyższy szczebel oznacza najwyższy stopień partycypacji).
Naszym nadrzędnym celem jest więc otwartość na zmiany w treści projektów gminnych, angażowanie mieszkańców w działania samorządu i sam  proces planowania (najczęściej w drodze negocjacji), wspólna identyfikacja potrzeb a następnie partnerskie realizowanie uzgodnionego planu danego przedsięwzięcia (inwestycji) - co wiąże się ściśle z unikaniem odgórnego definiowania rozwiązań, czynnym uczestnictwie społeczności lokalnej w podejmowaniu decyzji , a także ze wspieraniem niezależnych inicjatyw społecznych.
Będziemy się starali wykorzystywać różne sposoby na włączanie mieszkańców w proces decyzyjny, wykorzystując takie narzędzia partycypacji jak: spotkania informacyjne służące przedstawieniu przygotowanych w urzędzie projektów; spotkania konsultacyjne, na których będziemy pytali przedstawicieli mieszkańców o zdanie w ustalonych kwestiach, debaty, fora, oraz dyskusje służące wymianie poglądów.

Wdrożenie efektywnego procesu konsultacji społecznych wiąże się z wymiernymi korzyściami. Taka współpraca pozwala bowiem na bieżące badanie potrzeb i oczekiwań mieszkańców, wszechstronną ocenę i ewaluacje podjętych działań, a panowanie strategiczne i opracowane programy uzyskują większą społeczną akceptacje. Wpływa na trwałość i swoiste społeczne ubezpieczenie wypracowanych rozwiązań.
Efektem każdego podjętego dialogu społecznego jest lepsze poinformowanie mieszkańców o zamierzeniach i działaniach władz gminnych, a tym samym wzrasta zaufanie społeczne, i zwiększa się zaangażowanie społeczeństwa w sprawy lokalne.
Szanowni Państwo, doświadczenie uczy, że konsensus nie w każdym przypadku jest możliwy, a konsultacje nie zawsze kończą się całkowitym porozumieniem. Najważniejsza jest jednak gotowość i otwartość na  wzajemne zrozumienie intencji drugiej strony.
Procesu partycypacji i konsultowania trzeba się nauczyć, wyćwiczyć itp.

Jest to dla wszystkich uczestników podjętego dialogu społecznego duże wyzwanie, które przyniesie tylko korzyści. Zachęcam Państwa, w imieniu Burmistrza, do zapoznania się z uchwalonymi procedurami w przedmiotowym zakresie tj. z zakresem i trybem przeprowadzania w naszej Gminie konsultacji, które określiła Rada Miejska.

Licząc na efektywną współpracę,  z wyrazami szacunku:

Halina Grzelak
Sekretarz Gminy

Uchwała Nr 570/XL/2010 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 3 sierpnia 2010 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Radzymin.

Uchwała Nr 587/XLI/2010 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 7 września 2010 r. w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów.

 

Opublikowane przez: Anna Kotowska | Data wprowadzenia: 2011-03-16 14:20:45 | Data modyfikacji: 2012-02-01 09:05:34.

Zobacz:
 Aktualności .  Czym jest partycypacja publiczna? .  Radzymiński "model" Budżetu Obywatelskiego .  Zasady działania Budżetu Obywatelskiego .  Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego .  Zasady głosowania .  Lista zgłoszonych projektów  .  Lista projektów pozytywnie zweryfikowanych .  Lista projektów negatywnie zweryfikowanych .  Lista projektów przyjętych do głosowania .  Wykaz stacjonarnych punktów do głosowania .  Do pobrania .  Harmonogram .  Spotkania konsultacyjne, informacyjne, edukacyjne, promocyjne .  Sprawozdanie z konsultacji społecznych z mieszkańcami  .  Wyniki głosowania .  Zgłoś problem .  Materiały promocyjne .  Dodatkowe materiały informacyjne i pomocnicze .  Najcześciej zadawane pytania .  Kontakt .  Podstawa prawna . 
Data wprowadzenia: 2011-03-16 14:20:45
Data modyfikacji: 2012-02-01 09:05:34
Opublikowane przez: Anna Kotowska

  Biuletyn Informacji Publicznej - www.bip.radzymin.pl