Na przygotowanie nowego systemu gospodarowania odpadami mamy czas do 1 lipca 2013 r.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązująca od 1 stycznia tego roku, wiąże się z koniecznością wprowadzenia gruntownych zmian w gminnym systemie gospodarki odpadami. Jak już podkreślaliśmy nowelizacja była konieczna ze względu na wymagania prawa UE w zakresie poziomów odzysku i recyklingu. Za osiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpowiedzialne są gminy, co wynika z nowego brzmienia art. 3 ust. 2 p. 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nową regulacją gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Dotychczasowy system nie motywował w wystarczającym stopniu ani firm działających w tym obszarze ani samorządy gminne, ani mieszkańców. Nowy system wymaga uchwalenia wojewódzkich planów gospodarki odpadami, a na szczeblu gminnym - zmian w regulaminie o utrzymaniu porządku i czystości oraz przyjęcia przez Radę Miejską kilku uchwał, rozpisania przetargów i wyłonienie firm przewożących odpady w przetargach. Jednym z najważniejszych zadań jest oczywiście poinformowanie mieszkańców o nowym systemie. Oto najważniejsze terminy wprowadzone znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
1 stycznia 2012 r. – Zaczyna działać rejestr działalności regulowanej - od tego dnia gmina nie wydaje zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
31 kwietnia 2012 r. – przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
1 lipca 2012 r. – sejmik wojewódzki przyjmuje aktualizacje wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz przyjmuje uchwały w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów, czyli wskazanie miejsc, gdzie będą przetwarzane odpady, w szczególności; sortowane, kompostowane, spalane, składowane.
1 stycznia 2013 r. – zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu gmina jest zobowiązana podjąć uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji. Od tego dnia winna rozpocząć się intensywna kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z uchwał na temat nowych zasad odbioru odpadów w gminie. Przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru.
31 marca 2013 r. - upływa termin złożenia przez gminę pierwszych sprawozdań do Marszałka Województwa.
1 lipca 2013 r. – nowy system zaczyna funkcjonować - uchwały Rady Miejskiej wchodzą w życie. Gmina zaczyna pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości, a w zamian zapewnia świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą a przedsiębiorcami. Każdy mieszkaniec może oddać dowolną ilość śmieci – w tym np. te uciążliwe wielkogabarytowe.
Warto podkreślić, iż podane terminy mają charakter ostateczny. Gminy, które będą gotowe do wcześniejszego wprowadzenia systemu, mogą wprowadzić go wcześniej.
Opr. Halina Grzelak
|